Skip to main content

Publikationen

Beiträge in Fachzeitschriften mit Peer-Review

Rettig, A. & Schiefele, U. (2023). Relations Between Reading Motivation and Reading Efficiency – Evidence From a Longitudinal Eye-Tracking Study. Reading Research Quarterly, 58(4), 685–709.

Sperlich, A., Meixner, J., & Laubrock, J. (2016). Development of he perceptual span in reading: A longitudinal study. Journal of experimental child psychology, 146, 181–201.

Sperlich, A., Schad, D.J., & Laubrock, J. (2015): When preview information starts to matter – Development oft he perceptual span in German beginning readers. Journal of Cognitive Psychology, 27, 511–530.

Monographien

Rettig, A. (2021). Learning to read in German – Eye movements and the perceptual span of German beginning readers and their relation to reading motivation. Doctoral dissertation, Universität Potsdam.

Konferenzbeiträge

Böhme, K. & Rettig, A. (2022). Inclusive Reading Instruction in German Elementary School: Student’s Preferences for Digital or Analog Children's Books [Paper presentation]. ARLE, 2022: Transformations in L1 education: Current challenges and future possibilities, Nicosia, Cyprus (online), 14.–17. Juni, 2022.

Böhme, K. & Rettig, A. (2022). Leseförderung in der Grundschule: Präferenzen für digitale oder analoge Kinderbücher. Vortrag auf der 9. GEBF-Tagung. Bamberg (online), 09.–11. März, 2022.  

Sperlich, A. & Laubrock, J. (2013). Potsdam Longitudinal Study – Eye-Movements and Psychometric Data. Vortrag auf dem Developmental Eyetracking Research Symposium. Hannover, 23.-26. Oktober 2013.

Sperlich, A. & Laubrock, J. (2013). The Development of Reading Competence and Eye-Movement Control in Beginning Readers. Posterpräsentation bei der 16th European Conference on Developmental Psychology. Lausanne, Switzerland, 3.–7. September, 2013.

Sperlich, A., & Laubrock, J. (2013). Reading Competence, Eye-Movements and Perceptual Span of German First, Second, and Third Graders. Vortrag auf der 55. Tagung experimentell arbeitender Psychologen. Wien, Österreich, 24.-27. März, 2013.

Sperlich, A., Schad, D. J., & Laubrock, J. (2012). Lesekompetenz und Blickbewegungen. Posterpräsentation bei der Langen Nacht der Wissenschaften 2012. Potsdam, 02. Juni 2012.

Workshops

Böhme, K. & Rettig, A. (2021). Bücher lesen ist langweilig? Dann versuchen wir es doch einmal ein wenig anders... – Lesen mit Kinderbüchern und Kinderbuch-Apps. Digital Labs Workshop. 01. Dezember 2021.

Rettig, A. & Kobs, S. (2019). Einstieg in R für Studierende und Mitarbeitende. Workshop. 29 & 31. Juli 2019.

Sonstige Publikationen

Rettig, A. & Böhme, K.  (2022). Die Haltung von Lehramtsstudierenden zum schulischen Einsatz digitaler Medien und der

Einfluss von Erfahrungen im Rahmen eines Leseprojektes. Vortrag beim ZeLB-Kolloquium. 17. Januar 2022. (https://www.uni-potsdam.de/de/zelb/transfer-fort-und-weiterbildung/mediathek/videobereich-inklusion)