Publications

Peer-reviewed journal articles

Richter, E., Fütterer, T., Meyer, A., Eisenkraft, E. & Fischer, C. (2022). Teacher collaboration and professional learning: Examining professional development during a national education reform. Zeitschrift für Pädagogik68(6), 798-819. Free accessible version: https://osf.io/rf7gn/?

Richter, E., Carpenter, J., Meyer, A. & Richter, D. (2022). Instagram as a platform for teacher collaboration and digital social support. Computers & Education, 190, 104624. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104624

Richter, E., Hußner, I., Huang, Y., Richter, D. & Lazarides, R. (2022). Video-based reflection in teacher education: Comparing virtual reality and real classroom videos. Computers & Education, 24(3), 104601. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104601

Huang, Y., Richter, E., Kleickmann, T., & Richter, D. (2022). Comparing video and virtual reality as tools for fostering interest and self-efficacy in classroom management: Results of a pre-registered experiment. British Journal of Educational Technology. https://doi.org/10.1111/bjet.13254

Lucksnat, C., Richter, E., Schipolowski, S., Hoffmann, L., Richter, D. (2022). How do traditionally and alternatively certified teachers differ? A comparison of their motives for teaching, their well-being, and their intention to stay in the profession. Teaching and Teacher Education,117, 2022, 103784. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103784

Richter, E., Lucksnat, C., Redding, C. & Richter, D. (2022). Retention intention and job satisfaction of alternatively certified teachers in their first year of teaching. Teaching and Teacher Education, 114, 103704. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103704 

Huang, Y., Richter, E., Kleickmann, T., & Richter, D. (2022). Class size affects preservice teachers’ physiological and psychological stress reactions: An experiment in a virtual reality classroom. Computers & Education, 184, 104503. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104503

Richter, E., Kunter, M. & Marx, A. & Richter, D. (2021). Who participates in content-focused teacher professional development? Evidence from a large scale study. Frontiers in Education, 6, 722169. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.722169

Kuschel, J., Richter, E., Lazarides, R. & Richter D. (2021). Wie oft und zu welchen Themen werden schulinterne Lehrkräftefortbildungen angeboten? Empirische Befunde einer vergleichenden Programmanalyse. Unterrichtswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s42010-021-00123-w

Richter, E., Lazarides, R., M. & Richter, D. (2021). Four Reasons for Becoming a Teacher Educator: A Large-Scale Study on Teacher Educators’ Motives and Well-Being. Teaching and Teacher Education, 102, 103322. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103322

Richter, E., Brunner, M. & Richter, D. (2021). Teacher Educators’ Task Perception and its Relationship to Professional Identity and Teaching Practice. Teaching and Teacher Education, 101, 103303. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103303

Huang, Y., Richter, E., Kleickmann, T. Wiepke, A. & Richter, D. (2021). Classroom complexity affects student teachers' behavior in a VR classroom. Computers & Education, 163, 104100. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104100

Kuschel, J., Richter, E., Lazarides, R. & Richter D. (2020). Themen schulinterner Lehrkräftefortbildungen. Eine empirische Programmanalyse. journal für lehrerinnenbildung,120(4), 58-67. https://doi.org10.35468/jlb-04-2020-05

Lucksnat, C., Richter, E., Klusmann, U., Kunter, M. & Richter, D. (2020). Unterschiedliche Wege ins Lehramt – unterschiedliche Kompetenzen? Ein Vergleich von Quereinsteigern und traditionell ausgebildeten Lehramtsanwärtern im Vorbereitungsdienst. Zeitschrift für pädagogische Psychologie, 40, 1-16. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000280

Meyer, A., Richter, E., Gronostaj, A. & Richter, D. (2020). Professionalisierung von Schulleitungen am Beispiel der Werkstatt Schule leiten. Evaluationsergebnisse einer Fortbildungsreihe für Schulleiten zum Thema Schulentwicklung. Die Deutsche Schule, 112(3), 277-295. https://doi.org/10.31244/dds.2020.03.03

Richter, E., Marx, A., Huang, Y. & Richter, D. (2020). Zeiten zum beruflichen Lernen: Eine empirische Untersuchung zum Zeitpunkt und der Dauer von Fortbildungsangeboten für Lehrkräfte. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 23(1), 145-173. https://doi.org/10.1007/s11618-019-00924-x

Richter, E., Richter, D. & Marx, A. (2018). Was hindert Lehrkräfte an Fortbildungen teilzunehmen. Eine empirische Untersuchung der Teilnahmebarrieren von Lehrkräften der Sekundarstufe I in Deutschland. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21(5), 1021-1043. https://doi.org/10.1007/s11618-018-0820-4

Articles in edited volumes

Huang, Y., Richter, E., Kleickmann, T., & Richter, D. (2022). Virtual reality in teacher education from 2010 to 2020: A review of program implementation, intended outcomes, and effectiveness measures. In K. Scheiter & I. Gogolin (Eds.), Edition ZfE [Journal of Educational Science Edition] Vol. 15. Bildung für eine digitale Zukunft [Education for a Digital Future] (1st ed.). Springer VS Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-37895-0_16

Richter, E., Lucksnat, C. & Richter, D. (2022). Auf Umwegen zum Lehrberuf. Programme zum Quereinstieg. In A. Wojciechowicz, M. Vock, D. Gonzalez Olivo & M. Rüdiger (Hrsg.), Wie gelingt der berufliche Einstieg von geflüchteten und migrierten Lehrkräften in Deutschland?Theoretische und konzeptionelle Überlegungen, Erfahrungen und Handlungsbedarfe (S. 50-62). Beltz Juventa.

Richter, E. & Richter, D. (2021). Rolle und Bedeutung der Mitreferendarinnen und Mitreferendare. In J. Peitz & M. Harring (Hrsg.), Das Referendariat. Ein systematischer Blick auf den schulpraktischen Vorbereitungsdienst (S. 130-138). Münster: Waxmann.

Richter, E. & Richter, D. (2020). Fort- und Weiterbildung von Lehrpersonen. In C. Cramer, J. König & M. Rothland (Hrsg.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (S. 345–353). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt. https://doi.org/10.35468/hblb2020-040

Wiepke, A., Richter, E., Zender, R. & Richter, D. (2019). Einsatz von Virtual Reality zum Aufbau von Klassenmanagement-Kompetenzen im Lehramtsstudium. In N. Pinkwart & J. Konert (Hrsg.), DELFI 2019 (S. 133–144). Bonn: Gesellschaft für Informatik e.V. https://doi.org/10.18420/DELFI2019_319

Qualification works

Richter, E. (2020). Aspekte der Nutzung und des Angebots von Lehrkräftefortbildung in Deutschland(Dissertation). Universität Potsdam.

 Other Articles

Richter, E. (2022). Wie Lehrkräfte Instagram für ihre Arbeit nutzen. Das Deutsche Schulportal.https://deutsches-schulportal.de/expertenstimmen/forschungsprojekt-eric-richter-wie-instagram-lehrkraefte-bei-der-kooperation-unterstuetzen-kann/

Hartmann, U., Kuschel, J. & Richter, E. (2021). Wie Schulleitungen die Kooperation im Kollegium stärken können. Das Deutsche Schulportal. https://deutsches-schulportal.de/expertenstimmen/commit-studie-personalentwicklung-wie-schulleitungen-die-kooperation-im-kollegium-staerken-koennen/

Meyer, A., Richter, E. & Richter, D. (2020). Werkstatt „Schule leiten“: Evaluation einer Fortbildungsreihe. Pädagogische Führung, 30(1), 22-24.

Richter, E., Richter, D. & Marx, A. (2018). Was hindert Lehrkräfte an Fortbildungen teilzunehmen? Teilnahmebarrieren von Lehrkräften der Sekundarstufe I. schulmanagement, 49(2), 32-35.