International publications
You can find our research on ResearchGate.
Teich, P., Fühner, T., Bähr, F., Puta, C., Granacher, U., & Kliegl, R. (2023). Covid Pandemic Effects on the Physical Fitness of Primary School Children: Results of the German EMOTIKON Project. Sports Medicine-Open, 9(1), 77.
Teich, P., Fühner, T., Granacher, U., & Kliegl, R. (2023). Physical fitness of primary school children differs depending on their timing of school enrollment. Scientific Reports, 13(1), 8788.
Fühner, T., Granacher, U., Golle, K., & Kliegl, R. (2022). Effect of timing of school enrollment on physical fitness in third graders. Scientific Reports, 12, 7801. https://doi.org/10.1038/s41598-022-11710-x
Fühner, T., Granacher, U., Golle, K., & Kliegl, R. (2021). Age and sex effects in physical fitness components of 108,295 third graders including 515 primary schools and 9 cohorts. Scientific Reports, 11, 17566. https://doi.org/10.1038/s41598-021-97000-4
Golle, K., Muehlbauer, T., Wick, D., & Granacher, U. (2015). Physical fitness percentiles of German children aged 9-12 years: Findings from a longitudinal study. PLoS One, 10(11), e0142393. doi:10.1371/journal.pone.0142393
Golle, K., Granacher, U., Hoffmann, M., Wick, D., & Muehlbauer, T. (2014). Effect of living area and sports club participation on physical fitness in children: A 4 year longitudinal study. BMC Public Health, 14(1), 499. doi:10.1186/1471-2458-14-499
Abstracts & news articles
Teich, P., Fühner, T., Golle, K., & Kliegl, R. (2022). How did the Sars-CoV-2 Pandemic affect the physical fitness of primary school children? 54. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (asp 2022) in Münster 2022-06-16 (revised 2022-09-09). doi:10.25932/publishup-56085
Download Presentation
Bähr, F., Kliegl, R., & Puta, C. (2022). Impact of body mass index on physical fitness components of third-graders. 54. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (asp 2022) in Münster am 16.06.2022. Internal material.
Download Presentation
Kliegl, R., Teich, P., Granacher, U., & Fühner, T. (2022). Developmental gains in physical fitness components of keyage and older-than-keyage third-graders. 54. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (asp 2022) in Münster, 2022-06-16 (revised 2022-09-09). doi:10.25932/publishup-56087
Download Presentation
Teich, P. & Kliegl, R. (2022). Analysen in EMOTIKON: Covid-Effekte in Brandenburg und Längsschnitt in Potsdam-Mittelmark [Covid effects in the Federal State of Brandenburg, Germany, and results from the longitudinal EMOTIKON-study in Potsdam-Mittelmark]. Regionale Fachkonferenz Sport Potsdam-Mittelmark am 09.06.2022. Internal material.
Download Presentation
Kliegl, R. & Teich, P. (2022). Analysen in EMOTIKON: Belege für sozialstrukturelle Korrelationen mit Schuleingangsuntersuchungen (SEU) und der Bundestagswahl 2021 [Evidence on socio-structural correlates of school entry examination (SEU) and the 2021 German federal election.]. Regionale Fachkonferenz Sport Potsdam-Mittelmark am 09.06.2022. Internal material.
Download Presentation
Teich, P. (2022). Motorische Leistungsfähigkeit von Kindern. Der Einfluss von Schule, Verein und Corona [Physical fitness in children. The influence of school, sports club participation and Corona]. SportlehrerInnentag am 18. Februar 2022 in Lindow - auf Anfrage des Märkischen Turnerbunds. Internal material.
Download Presentation
Kliegl, R. & Fühner, T. (2021). Daten für Taten - EMOTIKON und Schuleingangsuntersuchungen (SEU) im Landkreis OHV [Data for action - EMOTIKON and school entry examinations (SEU) in the district of Oberhavel]. Regionalkonferenz Oberhavel zur Bewegungsförderung von Kindern im Vor- und Grundschulalter am 28. September und 05. Oktober 2021.
Download Präsentation
Fühner, T. (2019). Die motorische Leistungsfähigkeit im Grundschulalter und ihr Einfluss auf die Kognition [Physical fitness in primary school children and its influence on cognition.]. Fachtag Naturwissenschaften Grundschule am 01. Oktober 2019 in Berlin Treptow-Köpenick - auf Anfrage der Schulberater Naturwissenschaften Jahrgangsstufe 5 & 6 Regionenverbund 1 Treptow-Köpenick, Marzahn-Hellersdorf und Lichtenberg. Internal material.
Kliegl, R. (2019). Motorische Fitness im Kindesalter [Physical fitness in childhood]. Dialogforum "Aufwachsen in Brandenburg" am 10. Mai 2019 in Falkensee - auf Anfrage des Ministeriums für Bildung, Jugend und Sport Brandenburg. Internal material.
Download Presentation
Golle, K. (2016). EMOTIKON - Brandenburgischer Bewegungscheck in Jahrgangsstufe 3 [Brandenburg physical activity check in third grade]. Konzeptvorstellung im Kontext "Bewegungschecks" am 11.11.2016 in Kiel - auf Anfrage des Landessportverbandes Schleswig-Holstein e.V. Internes Material.
Golle, K. (2016). EMOTIKON - Hintergrund und Methodik zur motorischen Leistungserfassung in Klasse 3 [EMOTIKON - Rationale and methodology for physical fitness assessment in third grade]. Fortbildung im Rahmen der Sitzung der Fachleiter und Fachberater im Fach Sport in Thüringen am 10. November 2016 in Bad Blankenburg - auf Anfrage des Landessportbundes Thüringen e.V. Internal material.
Golle, K. (2016). EMOTIKON. Vortrag im Rahmen des Internationalen Expertentalks zum Einsatz von sportartübergreifenden sportmotorischen Testverfahren (TOP: Aktuelle Tests zur Überprüfung der motorischen Leistungsfähigkeit in Deutschland) am 16.06.2016 in Frankfurt a. M. (DOSB). Internal material.
Granacher, U. (2015). Best Practice: EMOTIKON - Brandenburgischer Motorik-Test in der Jahrgangsstufe 3 [Best Practice: EMOTIKON - Physical fitness test in third grade]. Vortrag auf dem Fachsymposium Berlin hat Talent vom 05./06.11.2015 in Berlin. Internal material.
Golle, K. (2015). EMOTIKON-Grundschulsport - Brandenburgischer Motorik-Test in Jahrgangsstufe 3 (Status, Ergebnisse & regionale Analysen zum Schuljahr 2014/15) [EMOTIKON primary school sports - Brandenburg physical fitness test in third year (current status, results & regional analyses for the 2014-15 school year)]. Vortrag im Rahmen der "1. Regionalkonferenz im Schulsport: Diagnostik und motorische Entwicklungsförderung durch Schule und Verein" im Land Brandenburg vom 23.09.-11.11. (8 Veranstaltungen). Internal material.
Exemplary: Presentation at the regional conference in Fürstenwalde/Spree (11.11.2015, in German) Download (PDF)
Wick, D. & Golle, K. (2015). Motorische (Kraft-)Tests: Möglichkeiten und Grenzen im Rahmen der motorischen Entwicklungsförderung [Physical (strength) tests: Possibilities and limitations in the context of support on physical fitness development]. In Abstractband zur Tagung der dvs-Sektion Trainingswissenschaft "Kraftvoll durchs Leben" (28.-30.05.2015) (S. 68). Potsdam.
Contributions to edited volumes
Golle, K., Wick, D., Mühlbauer, T., & Granacher, U. (2016). Best Practice: EMOTIKON - Brandenburgischer Motorik-Test in der Jahrgangsstufe 3 [Best Practice: EMOTIKON - Brandenburg physical fitness test in third grade]. In J. Zinner & T. Poller (Hrsg.), Berlin hat Talent - Neue Ansätze der Talent- und Bewegungsförderung (3. Symposium der H:G│Berlin, November 2015) (S. 139-154). Berlin: Hochschule für Gesundheit & Sport, Technik & Kunst GmbH.
Book
Wick, D., Golle, K., & Ohlert, H. (2013) (Hrsg.). Körperliche und motorische Entwicklung Brandenburger Grundschüler im Längsschnitt: Ergebnisse der EMOTIKON-Studie 2006-2010 [Physical fitness development of Brandenburg primary school students in a longitudinal study: Results of the EMOTIKON study from 2006 - 2010]. Potsdam, Universität Potsdam: Universitätsverlag Potsdam.