
Prof. Dr. Urška Grum
Teaching English as a Foreign Language / Chair "Didaktik der englischen Sprache"
Campus Am Neuen Palais
Building 19, Room 2.19
14469 Potsdam
Sprechzeiten
By individual appointment.
Before you register via e-mail, please read the appropriate information on module exams below.
Become a TEFL tutor!
If you are interested in working as a tutor to support the introductory TEFL lecture, please contact Prof. Dr. Grum.
Research
My research interests include:
- evidence-based language teaching and learning research
- empirical research methods
- language testing and assessment
- Content and Language Integrated Learning
- development, instruction and assessment of heterogeneous EFL speaking skills and communicative competences
- development of empirically based competence models
“Evidence-based foreign language research – Meta-analyses on factors determining effective foreign language teaching and learning” is the title of my current research project. The aim of this unique research project in Germany is to empirically verify well-established foreign language teaching and learning methods for the very first time. By conducting meta-analyses of the available data, substantial empirical evidence will be extracted to serve as a basis to make informed decisions on the effectiveness of specific teaching and learning methods. The ultimate aim is to empirically establish factors determining the effectiveness of foreign language teaching and learning.
Publications
Monographs
Grum, Urška (2012). Mündliche Sprachkompetenzen deutschsprachiger Lerner des Englischen: Entwicklung eines Kompetenzmodells zur Leistungsheterogenität. Frankfurt a. M.: Lang.
Grum, Urška (2010). Angewandt-linguistische Untersuchungen zur interaktiven und narrativen freien Sprachproduktion als Grundlage der Entwicklung eines fachbezogenen Kompetenzmodells. Berlin: Freie Universität Berlin. (Dissertation FB Philosophie und Geisteswissenschaften)
Grum, Urška (2002). Lexikostatistische Analysen des Wortschatzes im mündlichen Sprachgebrauch Berliner GymnasialschülerInnen. Berlin: Freie Universität Berlin. (Erste Staatsexamensarbeit FB Philosophie und Geisteswissenschaften)
Articles
Grum, Urška (2019). Effektstärken und ihre Bedeutung für die quantitative Fremdsprachenforschung: Ein Überblick. In: Falkenhagen, Charlott, Funk, Hermann, Reinfried, Marcus & Volkmann, Laurenz (eds.). Sprachen lernen integriert – global, regional, lokal. Dokumentation zum 27. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) Jena, 27.-30- September 2017. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
Grum, Urška (2018). "Im Fokus: Evidenz." In: Böttger, Heiner & Michaela Sambanis (Hrsg.). Focus on Evidence II – Netzwerke zwischen Fremdsprachendidaktik und Neurowissenschaften. Tübingen: Narr Francke Attempto, 175-180.
Grum, Urška (2016). "Metaanalyse zum Einfluss intralingualer Filmuntertitel auf das fremdsprachliche Hör-Sehverstehen." In: Heiner Böttger & Sambanis, Michaela (eds.). Focus on Evidence – Fremdsprachendidaktik trifft Neurowissenschaften. Tübingen: Narr Francke Attempto, 221-236.
Grum, Urška & Legutke, Michael K. (2016). "Sampling." In: Daniela Caspari, Friederike Klippel, Michael K. Legutke & Karen Schramm (eds.). Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik. Ein Handbuch. Tübingen: Narr Francke Attempto, 78-90.
Grum, Urška & Zydatiß, Wolfgang (2016). "Statistische Verfahren – Einleitung." Daniela Caspari, Friederike Klippel, Michael K. Legutke & Karen Schramm (eds.). Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik. Ein Handbuch. Tübingen: Narr Francke Attempto, 317-322.
Grum, Urška (2016). "Wie lassen sich mündliche Leistungen im Englischunterricht in leistungsheterogenen Lerngruppen erfassen, messen und beurteilen?" In: Sabine Doff (ed.). Heterogenität im Fremdsprachenunterricht. Impulse – Rahmenbedingungen – Kernfragen – Perspektiven. Tübingen: Narr Francke Attempto, 121-133.
Grum, Urška (2012). "Anwendungsbeispiele statistischer Verfahren zur Analyse von Lernersprachdaten." In: Sabine Doff (ed.). Fremdsprachenunterricht empirisch erforschen. Grundlagen – Methoden – Anwendung. Tübingen: Narr, 271-285.
Grum, Urška (2012) Rezension zu Bernd Tesch (2010). Kompetenzorientierte Lernaufgaben im Fremdsprachenunterricht. Konzeptionelle Grundlagen und eine rekonstruktive Fallstudie zur Unterrichtspraxis (Französisch). Frankfurt a. M.: Lang. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 17/2, 210-212.
Grum, Urška (2007). "Lexikalische Differenzen im mündlichen Englisch: Regel- und bilinguale SchülerInnen im Vergleich." In: Daniela Caspari, Wolfgang Hallet, Anke Wegner & Wolfgang Zydatiß (eds.). Bilingualer Unterricht macht Schule. Beiträge aus der Praxisforschung. Frankfurt a. M.: Lang, 119-132.
Teaching
Introduction to English Language Teaching
Planung und Gestaltung von Englischunterricht
Praxissemester (Unterrichtsbesuche und -evaluationen)
Comprehension, Instruction and Assessment of Text Competence
Content and Language Integrated Learning
Early Foreign Language Learning
Evidence-Based EFL Teaching
What do we know about best practices in TEFL?
Computer Assisted Second Language Learning
Second Language Acquisition
English Phonetics and Phonology
English Pronunciation Practice
Übersetzung / Sprachmittlung Englisch – Deutsch
Workshop Introduction to English Linguistics
English Grammar Analysis
Empirical Linguistics
Curriculum Vitae
I studied English and Chemistry at Freie Universität Berlin, where I also completed my PhD on empirical research on speaking skills and the development of an evaluation scale of speaking competence levels for heterogeneous EFL learner groups. I worked as lecturer and research assistant at the English Linguistics Department and the National Educational Panel Study (now Leibniz-Institut für Bildungsverläufe) at Otto-Friedrich-Universität Bamberg as well as at the Department of English Didactics at Freie Universität Berlin. In 2016 I joined the TEFL team at Universität Potsdam as lecturer, research assistant, and interim professor before being appointed professor in 2020.