Lexical-semantic knowledge

The projects focussing on lexical and semantic processing are concerned with the structure of the mental lexicon, i.e. our long-term knowledge of word forms and the representation of word meanings. We investigate lexical-semantic processing in individuals with aphasia and dementia as well as in healthy adults.

Lexical-semantic knowledge in healthy adults is particularly interesting for us, since we use, for example, meaning associations of language-unimpaired adults to classify and interpret aphasic performance profiles.

One of our aims in this project is to bring forward assessment procedures that take into account findings on semantic processing in psycholinguistics and cognitive science. For example, one of our projects focuses on the ability of semantic differentiation, i.e. of distinguishing different semantic categories.

We are also interested in learning more about the efficacy of intervention methods for lexical-semantic deficits in spoken word production. Towards this end, we primarily focus on identifying the factors that influence the outcome of interventions in individual persons with aphasia.

An essential aspect of this research domain is the transfer of research-based procedures into the day-to-day practice of Speech-and-Language-Therapists.

Outcome and contributions

Hanne, S.  & Stadie, N. (2019) Aktuelle Evidenzen, diagnostische Herausforderungen und evidenzbasierte Aufgaben für die Behandlung lexikalisch-semantischer Störungen. Fokus Mündliche WortproduktionPosterpräsentation am 20. Jubiläumssymposium des Deutschen Bundesverband für akademische Sprachtherapie (dbs), Halle, Deutschland. 

Stadie, N., & Hanne, S.  (2019) Aktuelle Evidenzen, diagnostische Herausforderungen und evidenzbasierte Aufgaben für die Behandlung lexikalisch-semantischer Störungen. Fokus HörverständnisPosterpräsentation am 20. Jubiläumssymposium des Deutschen Bundesverband für akademische Sprachtherapie (dbs), Halle, Deutschland. 

Stadie, N., Hanne, S. & Lorenz, A. (2019).  Lexikalische und semantische Störungen bei Aphasie(Reihe Forum Logopädie). Stuttgart: Thieme Verlag.

Bethge, A., & Stadie, N. (2018). Semantic complexity in the treatment of naming deficits in Alzheimers´s  disease. Poster presented at the XIX Science of Aphasia (SOA), Venice, Italy.

Schröder, A., Hausmann, N., & Stadie, N. (2014). Semantisches Wiederholungspriming in der Therapie von Wortabrufstörungen. Aphasie und verwandte Gebiete,37, 27-38.

Schröder, A., Gemballa, T., Ruppin, S., & Wartenburger, I. (2012). German norms for semantic typicality, age of acquisition, and concept familiarity. Behaviour Research Methods, 44, 380-394.

Höger, M., Stadie, N., & Schröder, A. (2011). Wirksamkeit von semantischer Komplexität bei der Therapie von Wortabrufstörungen? In: S. Hanne, T. Fritzsche, S. Ott, & A. Adelt (Eds.) Spektrum Patholinguistik 4 - Lesen lernen: Diagnostik und Therapie bei Störungen des Leseerwerbs. Potsdam: Universitätsverlag.

Stadie, N. (2010). LeMo (Lexikon Modellorientiert). Einzelfalldiagnostik bei Aphasie, Dyslexie und Dysgraphie. In G. Blanken & W. Ziegler (Eds.) Klinische Linguistik und Phonetik. Ein Lehrbuch für die Diagnose und Behandlung von erworbenen Sprach- und Sprechstörungen im Erwachsenenalter. Mainz: Hochschul-Verlag.

Thieke, J. Schröder, A., & Stadie, N. (2010). Semantische Komplexität in der Behandlung von Wortabrufstörungen: Eine Einzelfallstudie. In: M. Wahl, C. Stahn, S. Hanne, & T. Fritzsche (Eds.) Spektrum Patholinguistik  3 - Von der Programmierung zur Artikulation: Sprechapraxie bei Kindern und Erwachsenen. Potsdam: Universitätsverlag.

Schröder, A., & Stadie, N. (2010). Semantic complexity in the treatment of aphasic naming disorders. Poster presented at The Science of Aphasia Conference, Potsdam, Germany.

Stadie, N. & Rilling, E. (2006). Evaluation of lexically and non- lexically based reading treatment in a deep dyslexic. Cognitive Neuropsychology, 23, 643–672.

Bohn, C. & Stadie, N. (2005). Unterstützen perzeptuelle Schlüsselmerkmale die ganzheitliche Worterkennung? Die Sprachheilarbeit, 5, 212-220.