Julian Hamann, Prof. Dr.

Projektbeschreibung

In his current projects, Julian Hamann examines various arenas of the production and (e)valuation of academic knowledge. Among them are professorial appointment procedures that construct discursive subject positions and institutionalize disciplinary developments. Another arena are academic obituaries. This is a genre that constructs and evaluates lifetime achievements in academia. A comparative perspective relates the evaluation of academic personnel between countries, disciplines, and over time.


In aktuellen Projekten erforscht Julian Hamann verschiedene Arenen der Produktion und (Be-)Wertung akademischen Wissens. Dazu gehören Berufungsverfahren, in denen diskursive Subjektpositionen konstituiert und disziplinäre Entwicklungen institutionalisiert werden. Eine weitere Arena sind akademische Nachrufe; ein Genre, in dem wissenschaftliche Lebensleistungen konstruiert und bewertet werden. Hier setzt eine komparative Perspektive Bewertungen des wissenschaftlichen Personals zwischen Ländern, Disziplinen und im Zeitverlauf ins Verhältnis.

In his current projects, Julian Hamann examines various arenas of the production and (e)valuation of academic knowledge. Among them are professorial appointment procedures that construct discursive subject positions and institutionalize disciplinary developments. Another arena are academic obituaries. This is a genre that constructs and evaluates lifetime achievements in academia. A comparative perspective relates the evaluation of academic personnel between countries, disciplines, and over time.

Biografie

Since 2021: Juniorprofessor for higher education research at the Department of Education Studies, Humboldt-University Berlin
2021: Habilitation (venia: Soziologie), Leibniz University Hannover
2018-2021: Postdoc in the working group Methodology of Higher Education and Science Research at the Leibniz Center for Science and Society, Leibniz University Hannover
2016: Postdoctoral Fellow at the Department of Sociology, Harvard University, Cambridge, USA
2015-2018: Principal Investigator at the Department of Science Studies at the Forum Internationale Wissenschaft, University of Bonn
2014-2015: Postdoctoral Research Fellow of the Alexander von Humboldt Foundation, University of Warwick, UK, and Northeastern University, Boston, USA
2014: PhD, University of Bamberg

Seit 2021: Juniorprofessor für Hochschulforschung am Institut für Erziehungswissenschaften, Humboldt-Universität zu Berlin
2021: Habilitation (venia: Soziologie), Leibniz Universität Hannover
2018-2021: Postdoc in der Arbeitsgruppe Methodologie der Hochschul- und Wissenschaftsforschung am Leibniz Forschungszentrum Wissenschaft und Gesellschaft, Leibniz Universität Hannover
2016: Postdoctoral Fellow am Department of Sociology, Harvard University, Cambridge, USA
2015-2018: Principal Investigator in der Abteilung Wissenschaftsforschung am Forum Internationale Wissenschaft, Universität Bonn
2014-2015: Postdoctoral Research Fellow der Alexander von Humboldt Stiftung, University of Warwick, UK und Northeastern University, Boston, USA
2014: Promotion, Universität Bamberg

Since 2021: Juniorprofessor for higher education research at the Department of Education Studies, Humboldt-University Berlin
2021: Habilitation (venia: Soziologie), Leibniz University Hannover
2018-2021: Postdoc in the working group Methodology of Higher Education and Science Research at the Leibniz Center for Science and Society, Leibniz University Hannover
2016: Postdoctoral Fellow at the Department of Sociology, Harvard University, Cambridge, USA
2015-2018: Principal Investigator at the Department of Science Studies at the Forum Internationale Wissenschaft, University of Bonn
2014-2015: Postdoctoral Research Fellow of the Alexander von Humboldt Foundation, University of Warwick, UK, and Northeastern University, Boston, USA
2014: PhD, University of Bamberg

Forschungsschwerpunkte

Wissenschaftssoziologie und Soziologie wissenschaftlichen Wissens, insbesondere Soziologie der Sozial- und Geisteswissenschaften.
 

Publikationen

  • Hamann, J. (2016). The visible hand of research performance assessment. Higher Education, DOI: 10.1007/s10734-015-9974-7, 1-19.
  • Hamann, J. (2016). 'Let us salute one of our kind'. How academic obituaries consecrate research biographies. Poetics, 56(2016), 1-14.
  • Hamann, J., Maeße, J., Gengnagel, V., & Hirschfeld, A. (Hg.). (2016). Macht in Wissenschaft und Gesellschaft. Diskurs- und feldanalytische Perspektiven. Wiesbaden: Springer.
  • Hamann, J. (2015). Die Geisteswissenschaften und ihr Bildungsdiskurs. Zur Kartierung eines vernachlässigten Gebiets der Wissenschaftssoziologie. Zeitschrift für Soziologie, 44(3), 180-196.
  • Hamann, J. (2014). Die Bildung der Geisteswissenschaften. Zur Genese einer sozialen Konstruktion zwischen Diskurs und Feld. Konstanz: UVK.