Skip to main content

Main areas of work and research

  • School development with regard to the digital transformation of schools and teaching
  • Implementation of inclusive teaching
  • (Inclusive) teacher training and advanced training
  • Pedagogy for students with learning disabilities

Research Projects

2023 – 2026

competence network lernen:digital

2018 – 2020

Truly inclusive schools – Evidence-based modular continuing education for practicing teachers and other educational professionals (StiEL)

2012 – 2016

Scientific support for the pilot project "Inklusive Grundschule/Inclusive Primary School" (PInG)


Publications

Jäntsch, C. (2024). Lehrerinnen und Lehrer auf dem Weg zur Inklusion. Concerns-basierte Untersuchungen der Implementation inklusiven Unterrichts. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. Zugl.: Dissertation, Universität Potsdam, 2023

Knigge, M., Krauskopf, K., Jäntsch, C. & Kobs, S. (2020). Professionalisierung von Lehramtsstudierenden im Bereich Inklusion durch den Einsatz forschenden Lernens im Praktikum in pädagogisch-psychologischen Handlungsfeldern? Eine Pilotstudie im Bachelorstudium für Sekundarstufenlehrämter an der Universität Potsdam. In: I. Gogolin, B. Hannover & A. Scheunpflug (Hg.). Evidenzbasierung in der Lehrkräftebildung. Buchreihe Edition der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (S. 151-192). Wiesbaden: Springer VS.

Jäntsch, C., Dege, M. & Knigge, M. (2020). »Wenn Sie da reingucken, ist da wirklich eine große Wüste…«: Zur Wahrnehmung des Angebotes von Fortbildungen zu schulischer Inklusion. Journal für Psychologie, 27(2), 143–169.

Henke, T., Bosse, S., Lambrecht, J., Jäntsch, C., Jaeuthe, J. & Spörer, N. (2017). Mittendrin oder nur dabei? Zum Zusammenhang zwischen sonderpädagogischem Förderbedarf und sozialer Partizipation von Grundschülerinnen und Grundschülern. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 31, 111-123.

Bosse, S., Jäntsch, C., Henke, T., Lambrecht, J., Koch, H. & Spörer, N. (2017). Das Zusammenspiel der Offenheit für Innovationen, der Einstellung zum inklusiven Lernen und der Selbstwirksamkeit von Lehrkräften. Zeitschrift für Bildungsforschung, 7 (2), 131-146.

Bosse, S. Henke, T., Jäntsch, C., Lambrecht, J., Vock, M. & Spörer, N. (2016). Die Entwicklung der Einstellung zum inklusiven Lernen und der Selbstwirksamkeit von Grundschullehrkräften. Empirische Sonderpädagogik, 8, 101-114.

Bosse, S., Henke, T., Jäntsch, C., Lambrecht, J., Maaz, K., Vock, M., Schründer-Lenzen, A. & Spörer, N. (2016). Zum Zusammenhang von Einstellung und Selbstwirksamkeit von inklusiv arbeitenden Grundschullehrkräften. In K. Liebers, B. Landwehr, S. Reinhold, S. Riegler & R. Schmidt (Hg.), Facetten grundschulpädagogischer und -didaktischer Forschung (S. 99-104). Wiesbaden: Springer VS.

Jäntsch, C., Spörer, N. (2016). Grundsteine inklusiver Praxis. Brandenburger Grundschulkinder im inklusiven Unterricht. Online: www.uni-potsdam.de/inklusion/zeif/fachportal.html. Fachportal Wissenschaft - Praxis.

Jäntsch, C., Jaeuthe, J., Bosse, S. & Spörer, N. (2015). Fortbildung und Beratung zum inklusiven Unterricht. In N. Spörer, M. Vock, A. Schründer-Lenzen, K. Maaz & S. Wolter (Hg.), Inklusives Lehren und Lernen im Land Brandenburg, Ludwigsfelde: LISUM.

Spörer, N., Maaz, K., Vock., M., Schründer-Lenzen, A., Luka, T., Bosse, S., Jäntsch, C. & Vogel, J. (2015). Wie entwickeln sich Kinder im inklusiven Unterricht? Zur Anlage der wissenschaftlichen Begleitung des Projekts „Inklusive Grundschule“. In D. Blömer, M. Lichtblau, A.-K. Jüttner, K. Koch, M. Krüger & R. Werning (Hg.), Perspektiven auf inklusive Bildung. Gemeinsam anders lehren und lernen (S. 297-302). Wiesbaden: Springer VS.

Spörer, N., Maaz, K., Vock., M., Schründer-Lenzen, A., Luka, T., Bosse, S., Vogel, J. & Jäntsch, C. (2015). Lernen in der inklusiven Grundschule: Zusammenhänge zwischen fachlichen Kompetenzen, Sozialklima und Facetten des Selbstkonzepts. Unterrichtswissenschaft, 43, 22-35.


Scientific lectures

Halbrock, L., Woltmann, A., Sellge, L., Pieper, V., Bennink, T., Jäntsch, C. & Jennek, J. (2024, März). “Oh, it's you!” – Perspectives on successful transfer processes between science and practice in the context of digitalization. Open contribution format (100 minutes) at the 11th GEBF conference in Potsdam.

Jäntsch, C., Siebenson, S., Dege, M. & Knigge, M. (2019). What has happened so far... Upper secondary school teachers in Brandenburg in inclusive training courses – an analysis of the focus areas of participation in training courses at Brandenburg schools. Presentation at the conference of the Working Group for Empirical Educational Research (AEPF), Münster.

Jäntsch, C., Kleres, J, Salzberg-Ludwig, K. & Knigge, M. (2019). Effectiveness of teacher training in the context of inclusive elementary schools. Presentation at the 2nd nationwide conference of the Freiburg Advanced Center of Education (FACE), Freiburg.

Köpfer A. & Jäntsch, C. (2018). Development and evaluation of an advanced training programme on inclusive education for practicing educational staff: 'School truly inclusive' (StiEL). Presentation at the European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano

Krauskopf, K., Jäntsch, C. & Knigge, M. (2017). Learning from practice, but how? Development of an instrument for recording the “Stages of Reflective Practice.” Presentation at the 4th Annual Conference of the Berlin Network for Interdisciplinary Education Research (BIEN), November, Berlin.

Jäntsch, C., Henke; T., Bosse, S., Lambrecht, J., Jaeuthe, J. & Spörer, N. (2016). Effectiveness of teacher training in the context of inclusive elementary schools. Poster presentation at the 4th Conference of the Society for Empirical Educational Research, Berlin.

Jäntsch, C., Henke, T., Bosse, S., Lambrecht, J. & Spörer, N. (2015). Teachers in transition? Changes in concerns in the context of inclusive elementary schools, lecture at the 15th Conference of the Educational Psychology Section (PAEPS), Kassel.

Jäntsch, C., Henke, T., Bosse, S., Lambrecht, J. & Spörer, N. (2015). Step by step towards inclusion? Teachers' attitudes and concerns in the process of implementing inclusive teaching, lecture at the 3rd Conference of the Society for Empirical Educational Research (GEBF), Bochum.

Jäntsch, C., Luka, T., Bosse, S., Vogel, J. & Spörer, N. (2014). Developments in teachers' concerns in the context of inclusive elementary schools, presentation at the 2nd conference of the Society for Empirical Educational Research (GEBF), Frankfurt/M.

Jäntsch, C., Luka, T., Bosse, S., Vogel, J. & Spörer, N. (2013). Teacher profiles in dealing with innovations in the context of inclusive elementary schools. Poster presentation at the annual conference of the German Society for Educational Science (DGfE), Braunschweig.

Jäntsch, C., Luka, T., Bosse, S., Vogel, J. & Spörer, N. (2013). On the acceptance of educational innovations by teachers in the context of inclusive elementary schools. Results of the accompanying scientific research for the pilot project “Inclusive Elementary School.” Presentation at the 14th Conference of the Educational Psychology Section (PAEPS), Hildesheim.


Career path

07/2023 - 11/2025

Academic staff member at the Chair of Psychological Primary Education (Prof. Dr. Nadine Spörer) at the University of Potsdam in the competence network lernen:digital

03/2022 – 06/2023

Academic staff member in the Department of Education for Learning Disabilities and General Rehabilitation Education (Prof. Dr. Gottfried Biewer and Dr. Ellen Brodesser) at Humboldt University in Berlin

06/2020 – 03/2022

Academic staff member  in the Department of Rehabilitation Psychology (Prof. Dr. Michel Knigge) at Humboldt University in Berlin

08/2019 – 02/2022

Freelance lecturer for the Institute for Continuing Education in the Field of Education at the University of Potsdam (W.i.B.)

10/2016 – 05/2020

Academic staff member at the Chair of Inclusion and Organizational Development (Prof. Dr. Michel Knigge) at the University of Potsdam

11/2012 – 08/2016

Academic staff member at the Chair of Psychological Primary Education (Prof. Dr. Nadine Spörer) at the University of Potsdam

10/2003 – 06/2012

Studies (Magister Artium) educational science and sociology at the University of Potsdam

03/2002 – 02/2003

Advanced training in project and event management at the bbw Academy

09/2000 – 07/2001

Civilian service at the St. Josef retirement home