
Dr. Florian Amon
Research Scientist
Academic and Professional Experience
Since 03/2021 | Research Scientist in the Educational Psychology Research Group at the Department of Educational Sciences, University of Potsdam |
06/2016–07/2021 | Teacher at Max Delbrück Gymnasium, Berlin |
02/2015–06/2016 | Teacher training, 2nd SPS Berlin-Reinickendorf |
Since 2013 | Studies and Workshop Facilitation in the field of education in international cooperation (e.g., SIRIS Academic, UNICEF, GIZ GmbH, OneOffTech) |
07/2011–12/2012 | EZ Trainee in international cooperation in the education sector, German International Cooperation Society (GIZ) |
Education
06/2016 | State Examination for the teaching profession for secondary level schools, Berlin |
04/2004–05/2010 | Sociology and English (M.A.), University of Bamberg |
04/2004–01/2010 | Teacher Training for secondary level schools, University of Bamberg |
07/2006–01/2007 | College semester abroad, Universidad de Chile Santiago de Chile |
Research Focus
- Students' role in adaptive teaching (student feedback; self-regulated learning)
- Research-Practice-Partnerships (Co-Construction; Participatory Action Research)
Publications
Amon, F. (2025). Digital gestütztesLernendenfeedback für adaptiven Unterricht – eine partizipative Studie [Dissertation]. Universität Potsdam. https://doi.org/10.25932/publishup-68348
Ripsas, S., Akerboom, M., Amon, F., Lindner, J. & Neumann, G. (2021). Sozial Verantwortlich Wirtschaften – Social Entrepreneurship: Ein Themenheft für Lehrkräfte (ab Klasse 8). Berlin: Free Pen Verlag.
Talks
Amon, F. & Spannuth, W. (2025, September).Mehr Informationen für individualisierten Unterricht – Wie kann Feedback der Schüler:innen helfen? Vortrag auf der Konferenz Bildung Digitalisierung 2025 zum Thema "Power up – souverän für die digitale Transformation", Berlin, Deutschland.
Amon, F. & Ohl, S. (2025, September). Ko-Konstruktion gestalten: Unterschiedliche Formen der Zusammenarbeit von Wissenschaft und Praxis.Symposium auf der Jahrestagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Essen, Deutschland.
Amon, F. & Dumont, H. (2025, September). Adaptiven Unterricht mit Lehrkräften partizipativ erforschen: (Wie) kann das gelingen? Vortrag auf der Jahrestagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Essen, Deutschland.
Amon, F. (2025, September). Zukunftskompetenz Selbstreguliertes Lernen: Wie adaptiver Unterricht und digitale Tools Lernwege eröffnen. Eingeladener Vortrag am Gymnasium Henningsdorf, Henningsdorf, Deutschland.
Amon, F. & Dumont, H. (2025, Januar). Partizipative Lehrkräftefortbildung: Impulse für die Weiterentwicklung adaptiven Unterrichts? Vortrag auf der CARN-D.A.CH-Tagung zum Thema “Forschungskompetenz und Aktionsforschung“, Wien, Österreich.
Amon, F. & Dumont, H. (2024, Mai). Student feedback for Adaptive Teaching. Posterbeitrag auf der E-ADAPT Conference zum Thema „A European Theory-Practice-Collaboration for Adaptive Teaching“, Potsdam, Deutschland.
Amon, F. & Dumont, H. (2023, September). Student Feedback for Adaptive Teaching: Participatory Research with Teachers. Posterbeitrag auf dem internationalen Symposium Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany, Potsdam.
Amon, F. & Dumont, H. (2023, September). Schüler*innenfeedback für adaptiven. Unterricht nutzen – (wie) funktioniert das im Alltag? Vortrag auf der 87. Sektionstagung der AEFP und KBBB zum Thema "Schule und Lehrkräfte. Bildung neu denken", Potsdam, Deutschland.
Amon, F. & Block, P. (2022, November) Innovation benötigt Offenheit – Die partizipativ-forschende Fortbildung als Treiber digital gestützter Ansätze zwischen Forschung und Praxis. Vortrag auf der Konferenz Bildung Digitalisierung 2022 zum Thema "Taking Charge - Visionen für das System Schule", Berlin, Deutschland.
Amon, F. (2013, Dezember) Higher Education Sector Development. Vortrag im Rahmen des Development Cooperation Expert Block an der Olomouc University, Olomouc.
Amon, F. (2010, September) Young Learners as Best Practice in Global Education. Vortrag beim National Global Education Roundtable des North-South Center of the Council of Europe in Budapest.
Awards and Fellowships
- Award as innovative teaching project by Potsdam University (2023): Hacks4SRL: Digitale Unterrichtshacks zur Förderung der Selbstregulation