Skip to main content

Therese Gesswein

Therese Gesswein

Research Scientist

 

Campus Golm
Karl-Liebknecht-Straße 24 - 25
14476 Potsdam
house 24, room 2.10

 

consulting hours
by arrangement

Academic and Professional Experience

Since 05/2023

Research scientist in the Educational Psychology Research Group at the Department of Educational Sciences, University of Potsdam

10/2016–03/2023

Research scientist in the Department of Structure and Governance of the Educational System at DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education

01/2015–09/2016

Student assistant in the Department of Structure and Governance of the Educational System at DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education

10/2014-12/2014

Research internship in the Department of Structure and Governance of the Educational System at DIPF | Leibniz Institute for Research and Information in Education

Education

10/2010–09/2016

Diploma in Sociology (Dipl.-Soz.) with the subsidiary subjects Educational Science/Social Pedagogy and Economics, Technische Universität Dresden

Research Focus

  • School Improvement
  • Educational Governance
  • Organizational Learning
  • Schools in Challenging Circumstances

Publications

Böse, S., Neumann, M., Gesswein, T., Lee, E. & Maaz, K. (2020). Impulse für die Schulentwicklung? Das Berliner Bonus-Programm zur Förderung von Schulen in "schwieriger" Lage - Befunde zur Akzeptanz, Umsetzung und den Auswirkungen des Programms aus der wissenschaftlichen Begleituntersuchung. In H.G. Holtappels, K. Lossen, E. Edele, F. Lauermann & N. McElvany (Hrsg.), Jahrbuch der Schulentwicklung. Band 21 (S. 147-175). Weinheim : Beltz Juventa.

Böse, S., Neumann, M., Gesswein, T., Lee, E., Brauckmann, S. & Maaz, K. (2018). Supporting schools in challenging circumstances in Germany. In C. Meyers & M. Darwin (Hrsg.), International perspectives on leading low-performing schools (S.189-216). Charlotte, NC : Information Age Publishing.

Böse, S., Neumann, M., Gesswein, T. & Maaz, K. (2017). Das Berliner Bonus-Programm zur Förderung von Schulen in schwieriger Lage - Eckpunkte des Programms und erste Ergebnisse der BONUS-Studie. In V. Manitius & P. Dobbelstein (Hrsg.), Schulentwicklungsarbeit in herausfordernden Lagen (S. 179-203). Münster : Waxmann.

Talks

Gesswein, T., Böse, S., Neumann, M. & Maaz, K. (2019, September). Wie können Schulen ihre Herausforderungen meistern? Die Kapazität organisationalen Lernens an Berliner Schulen in sozial deprivierter Lage. Vortrag auf der Sektionstagung empirische Bildungsforschung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) sowie der Kommission Bildungsplanung, Bildungsorganisation und Bildungsrecht (KBBB), Münster, Deutschland.

Gesswein, T., Böse, S., Neumann, M. & Maaz, K. (2019, September). The Capacity for Organizational Learning of Schools in Challenging Circumstances in Germany. Vortrag auf der European Conference on Educational Research (ECER), Hamburg, Deutschland.