Supportende Windows 8.1 | end of support Windows 8.1

Für Windows 8.1 endet der Microsoft Support am 10.01.2023. Somit stellen Windows 8.1 Systeme nach dem 10.01.2023 ein erhebliches Risiko für das gesamte UP-Campusnetz dar.

Das ZIM empfiehlt dringend, Geräte mit dem Betriebssystem Windows 8.1 nach dem 10.01.2023 nicht mehr zu verwenden. Ein Umstieg auf ein unterstütztes Betriebssystem ist notwendig!

Für die Beschäftigten der Zentralen Universitätsverwaltung (ZUV) besteht kein Handlungsbedarf, wenn es sich um vom ZIM verwaltete Geräte handelt

Möglich ist ein Upgrade auf Windows 10 oder ein entsprechendes Linux oder macOS Produkt. Bitte kontaktieren Sie Ihren lokalen IT-Ansprechpartner, um die Vorgehensweise abzuklären. Sie können für die Lizenzbeschaffung die Rahmenvereinbarungen EDV-Technik für Geräte mit Windows- oder Apple-Lizenzen oder das Software-Bestellsystem UP Softwareshop nutzen.

Weiterführende Informationen zum Supportende von Windows 8.1, eine Anleitung zur Umstellung auf Windows 10 sowie eine Datenschutzempfehlung für Windows 10 Systeme finden Sie auf den Webseiten des ZIM: https://www.uni-potsdam.de/de/zim/beratung-hilfe/self-service/windows-10.html

Falls Sie eine Umstellung vieler Geräte (z.B. Computerpools) planen, kontaktieren Sie bitte zur Lizenzierung oder zur Klärung allgemeiner Fragen direkt das Serviceteam des ZIM unter: zim-serviceuni-potsdamde

***English***

Windows 8.1 will reach end of support on January 10, 2023, at which point technical assistance and software updates will no longer be provided. Therefore, Windows 8.1 systems pose a significant risk to the entire UP campus network after January 10, 2023.

The ZIM strongly recommends not using devices with the Windows 8.1 operating system after January 10, 2023. A switch to a supported operating system is necessary!

For employees of the Central University Administration (ZUV), there is no need for action if the devices are managed by ZIM.

It is possible to upgrade to Windows 10 or a corresponding Linux or macOS product. Please get in touch with your local IT contact person for further procedure.  You can use the Rahmenvereinbarung EDV-Technik for devices with Windows or Apple licenses or the ZIM software ordering system for license procurement.

Further information about the end of support for Windows 8.1, instructions for switching to Windows 10 and a data protection recommendation for Windows 10 systems can be found on the ZIM website: https://www.uni-potsdam.de/de/zim/beratung-hilfe/self-service/windows-10.html

If you are planning to migrate a variety of devices (e.g., computer pools), please contact the ZIM service team directly for licensing or to clarify general questions at: zim-serviceuni-potsdamde

Online-Redaktion

ZIM