Skip to main content

National and International Presentations

Spangenberger, P., Kruse, L., Schultze-Krumbholz, A; Singer-Brodowski, M. (2023). Addressing the Climate Crisis in Higher Education: Game Design for Transformative Learning. Poster Presentation. The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) – Conference, 22 - 26 August 2023.

Spangenberger, P. (2023). Frischer Wind in der beruflichen Bildung durch die Entwicklung und Evaluation von Serious Games. eQualification 2023, 09.05.2023

Spangenberger, P. (2023). Online Workshop MARLA: BMBF-Roadshow: Digitale Medien im Ausbildungsalltag. Online. June 7.

Spangenberger, P. (2023). Becoming a Tree. Förderung von Naturverbundenheit und umweltfreundlichem Verhalten durch die Verkörperung der Natur in immersiver Virtual Reality. Bundesamt für Naturschutz, 04.05.2023

Spangenberger, P. (2023). Grundlagen und Forschungsergebnisse zu Serious Games. Vortrag und Podiumsdiskussion. Berliner Hochschule für Technik, February 8.

Spangenberger, P. (2022). Learning with Augmented Reality Headsets? Experiences of a Use Case in Vocational Education. Paper Presentation. JCSG 2022, Bauhaus-Universität Weimar, September 22.

Spangenberger, P. (2022). Online Workshop MARLA: BMBF-Roadshow: Digitale Medien im Ausbildungsalltag. Online. June 8.

Spangenberger, P. (2022). Spielen für den Klimaschutz? Zum Stand der Forschung von digitalen Spielen für eine nachhaltige Entwicklung. Vortrag Berliner Energietage 2022. Online, May 5

Spangenberger, P. (2022). Bildung für eine nachhaltige Entwicklung mit Serious Games. Welchen Beitrag können digitale Spiele zum Klimaschutz leisten?TU Berlin Klimaschutz Ringvorlesung. Online, January 1.

Spangenberger, P., Kapp, F. (2021). MARLA – Masters of Malfunction: VR Game zum Trainieren der Fehlerdiagnose-kompetenz in der Erstausbildung im Bereich Elektro- und Metalltechnik. Präsentation at DELFI & HDI 2021. Online, September 9.

Spangenberger, P., Matthes, N. (2021). Serious Games als methodischer Ansatz zur Auseinandersetzung mit Erneuerbaren Energien in der beruflichen Bildung.Forum der Arbeitsgemeinschaft Berufsbildungsforschungsansatz. Online, April 4.

Spangenberger, P. (2020). Career choices of adolescents: Can occupational VR 360-degree videos facilitate job interest? In H. Chaed Lane, S. Zvacek, J. Uhomoibhi (Ed.), Poster presentation at 12th international conference on computer supported education (CSEDU) 2020, Online, May 2-4.

Spangenberger, P. (2019). A Mixed-Reality Learning Application to Experience Wind Engines for Beginner and Experts. Poster presentation at 13th the European Conference on Game Based Learning (ECGBL) 2019, Odense, Denmark, October 3-4.

Spangenberger, P. (2019). Developing a Serious Game for Girls. Design of Avatars and Non-Player-Characters. Presentation at the 13th European Conference on Game Based Learning (ECGBL) 2019, Odense, Denmark, October 3-4.

Spangenberger, P. (2019). Serious Games as Innovative Approach to Address Gender Differences in Career Choice. Poster presentation at the 7th international conference, GALA 2018, Palermo, Italy, Dec 5–7, 2018.

Spangenberger, P.; Kapp, F. (2019). Mittelfristige Effekte von Serious Games zur Förderung von Lernzielen im Kontext der Berufsorientierung. Gamescom Congress, Cologne, Germany, August 21.

Spangenberger, P.; Kruse, L. (2019). Wie können Nachhaltigkeit und Transfer eines Verbundvorhabens gelingen. eQualification, Bonn, Germany,  February 25-26.

Spangenberger, P. (2019). Diskutantin des Forschungspanel 2 „Interventionen“ auf der Fachtagung „Berufsorientierung in Bewegung. Themen, Erkenntnisse und Perspektiven“. Universität Münster, Germany, January 10.

Spangenberger, P. (2018). Gendersensible Berufsorientierung mit einem digitalen Spiel: Das Serious Game Serena Supergreen. Annual conference of the German Society of Work, Technology and Economics in School. Gießen, Germany, November 15.

Spangenberger, P. (2018). Contributing to Sustainability by Becoming a Teacher: Implications for Recruitment Processes and Teaching Programs. Paper Presentation at the 4th Gender and STEM Network Conference, Eugene, USA, Aug 1.

Spangenberger, P. (2018). Wissensvermittlung durch Serious Games im Unterricht: Ein Erfahrungsbericht aus der Praxis. Gamescom congress, Cologne, Germany, August 22.

Spangenberger, P.; Kapp, F.; Kruse, L. (2018). Serious Games - ein innovativer Ansatz zur Vermittlung von Lerninhalten in der beruflichen Bildung. eQualification, Berlin, Germany,  March 6.

Spangenberger, P. (2016). Serena -Serious Game about Renewable Energy Technologies for Girls. Roundtable at the 3rd Gender & STEM Network Conference Newcastle,  GB, July 23.

Spangenberger, P. (2010). Workforce Renewable Energies, Key Benefits of Dual Vocational Training System in Germany. Presentation at the international Workshop on Workforce Development in the Green Economy “Succeeding in the Green Economy – Skills Matter!” des German Consulate General Boston, USA, November 12th , Cambridge, MA, USA.