Vorlesungs- und Lehrendenverzeichnis

WiSe 2012

Negotiating Epistemics: Language and Knowledge in Interaction

Uwe K├╝ttner | Do 16 - 18 Uhr | Raum: 1.19.1.22 | Erste Veranstaltung: 18.10.2012

PULS

Knowledge (epistemicity) is an important factor in everyday conversation. Conversationalists constantly display what they know or do not know and what they assume their interlocutors to know or not know. Thus, speakers frequently claim to have the right to perform certain actions (e.g. assessing) on the basis of their knowledge. As recipients, they may index prior knowledge of issues at hand or progressed knowledge states on what has just been talked about. Some even argue that epistemic (i.e. knowledge) imbalances are what occasions a great deal of conversational talk.
In the first half of this seminar, we will review some of the latest conversation analytic research on these issues. Subsequently, we will try to explore some linguistic practices speakers use to display epistemic statuses of our own.

Prerequisites: Basic conversation analytic/interactional linguistic skills are highly recommended.

Registration: In moodle.

Literatur

Drew, P. (2012). What Drives Sequences? Research on Language and Social
Interaction 45(1). pp. 61-68 .

Gardner, R. (2007). The Right Connections: Acknowledging Epistemic
Progression in Talk. Language in Society 36. pp. 319-341.

Goodwin, C. (1987). Forgetfulness as an Interactive Resource. Social Psychology
Quarterly 50(2)., Special Issue: Language and Social Interaction. pp. 115-130 .

Heritage, J. (1984). A Change of State Token and Aspects of its Sequential
Placement. In: J.M. Atkinson and J. Heritage (Eds.). Structures of Social Action. CUP. Cambridge. pp. 299-345.

Heritage, J. (2002). Oh-Prefaced Responses to Assessments - A Method of
Modifying Agreement/Disagreement. In: C.E. Ford, B.A. Fox & S.A. Thompson (Eds.). The Language of Turn and Sequence. Oxford University Press. Oxford. pp. 196-224 .

Heritage, J. (2012a). Epistemics in Action: Action Formation and Territories of
Knowledge. Research on Language and Social Interaction 45(1). pp. 1-29 .

Heritage, J. (2012b). The Epistemic Engine: Sequence Organization and
Territories of Knowledge. Research on Language and Social Interaction 45(1). pp. 30-52 .

Heritage, J. & G. Raymond (2005). The Terms of Agreement: Indexing Epistemic
Authority and Subordination in Talk-In-Interaction. Social Psychology Quarterly 68(1). pp. 15-38 .

Heritage, J. & G. Raymond (in press). Navigating Epistemic Landscapes:
Acquiescence, Agency & Resistence in Responses to Polar Questions. In: J.P. de Ruiter (Ed.). Questions. Cambridge: Cambridge University Press .

K├╝ttner, U.-A. (submitted). The Epistemics of "Thats right" in American English Conversation. Journal of Pragmatics.

Stivers, T. (2005). Modified Repeats: One Method for Asserting Primary Rights
from Second Position. Research on Language and Social Interaction 38(2). pp. 131-158 .

Leistungspunkterwerb

In-class presentation of research results and a brief written project report.

Studieng├Ąnge und Module

LPSWSbenotet
ML Englisch 2004
  3302 
Text- und Diskurslinguistik, Sprachwissenschaft
3
2
ja
ML Englisch 2008
  3701 
Sprachwissenschaftliche Analyse, Vertiefungsmodul Sprachwissenschaftliche Analyse
3
2
ja
MT Fremdsprachenlinguistik 200
  2031 
Pragmatik, Englisch: Vertiefungsmodul Text- und Diskurslinguistik
3
2
ja
  2033 
Diskursanalyse, Englisch: Vertiefungsmodul Text- und Diskurslinguistik
3
2
ja
  5031 
KOL: M 3.1 Struktur- und Funktionsanalyse gesprochener Interaktion, Kommunikationslinguistik Modul 3: Analyse und Beschreibung m├╝ndlicher Kommunikation
3
2
ja
  5032 
KOL: M 3.2 Erscheinungsformen der gesprochenen Interaktion, Kommunikationslinguistik Modul 3: Analyse und Beschreibung m├╝ndlicher Kommunikation
3
2
ja
  5034 
Hausarbeit, Kommunikationslinguistik Modul 3: Analyse und Beschreibung m├╝ndlicher Kommunikation (Pr├╝fung! Separat ├╝ber PULS zu buchen.)
0
ja
MT Fremdsprachenlinguistik 2011
  2131 
Pragmatik, Englisch: Vertiefungsmodul Text- und Diskurslinguistik
3
2
ja
  2133 
Diskurslinguistik, Englisch: Vertiefungsmodul Text- und Diskurslinguistik
3
2
ja
  5132 
KOL: Struktur- und Funktionsanalyse gesprochener Interaktion, Sprache in Erwerb und Kommunikation: Analyse und Beschreibung m├╝ndlicher Kommunikation
3
2
ja
MT Kommunikationslinguistik 2009
  1031 
Struktur- und Funktionsanalyse gesprochener Interaktion1, M 3 Kommunikationslinguistik: Analyse und Beschreibung m├╝ndlicher Kommunikation
3
2
ja
  1032 
Struktur- und Funktionsanalyse gesprochener Interaktion 2, M 3 Kommunikationslinguistik: Analyse und Beschreibung m├╝ndlicher Kommunikation
3
2
ja
  1033 
Erscheinungsformen der gesprochenen Interaktion 1, M 3 Kommunikationslinguistik: Analyse und Beschreibung m├╝ndlicher Kommunikation
3
2
ja
  1034 
Erscheinungsformen der gesprochenen Interaktion 2, M 3 Kommunikationslinguistik: Analyse und Beschreibung m├╝ndlicher Kommunikation
3
2
ja
  1039 
Modularbeit, M 3 Kommunikationslinguistik: Analyse und Beschreibung m├╝ndlicher Kommunikation (Pr├╝fung! Separat ├╝ber PULS zu buchen.)
6
0
ja
MT Linguistik: Kommunikation - Variation - Mehrsprachigkeit 2012
  1021 
Seminar, MSK 1, M2 M├╝ndliche und schriftliche Kommunikation (MSK)
3
2
nein
  1022 
Seminar, MSK 2, M2 M├╝ndliche und schriftliche Kommunikation (MSK)
3
2
nein
  1023 
Seminar (nicht mehr verwenden!), M2 M├╝ndliche und schriftliche Kommunikation (MSK)
3
2
nein

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Am Neuen Palais 10
14469 Potsdam

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