Skip to main content

Anna Bitmann

 

Campus Am Neuen Palais
Building 19, Room 1.32
14469 Potsdam

 

consulting hours
Winter term:
Thursdays 18-19.
At the moment, all office hours are conducted online. Please register in advance via email.

Curriculum Vitae

I studied English, German and History at the Karlsruhe University of Education and Hunter College, City University of New York City. In 2009 and 2011, I received my teaching degree and finished the second state examination, respectively. From 2011 until 2017, I worked as lecturer and research assistant at the department of English Didactics at the Freie University Berlin, where I worked on my PhD. Currently, I am teaching at the Fläming Elementary School Berlin (Inclusive School) and am part of the TEFL (Primary School) team as a lecturer.

Research interests

  • Content and Language Integrated Learning (CLIL)
  • Embodiment in foreign language and science learning
  • Early foreign language education
  • Mixed methods
  • Evidence-based research
  • Inclusive foreign language teaching and learning

Publications

Books

Bitmann, Anna (2021). Fremdsprachlich sachfachliches Begriffswissen und embodiment. Eine mixed methods-Untersuchung im CLIL-Unterricht der Grundschule. Berlin: Logos. (Link)

Articles

Bitmann, A., & Uhl, O. (forthcoming). Surviving in a ‘Mad World’: A music-based tool for monitoring students’ emotional well-being in the ELT classroom. Teacher Development Academic Journal (TDAJ), 2(2).

Articles in edited collections

Bitmann, Anna, (2019), "A crater is coming from the university" – Diskursfunktionen im Science-Unterricht der Grundschule: Eine vergleichende Analyse zum fachspezifischen Begriffswissen von Lernenden mit Deutsch bzw. Englisch als L1. In: Wowro, Iwona/Jakosz, Mariusz/Gładysz, Jolanta (Hrsg.). Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis. Göttingen: V&R unipress, 195–214.

Bitmann, Anna, (2019), Mixed Methods Designs in der Fremdsprachenforschung: Ein Vorgehen zur Erhebung des fremdsprachlichen und sachfachlichen Begriffswissens im CLIL-Unterricht der Grundschule. In: Falkenhagen, Charlotte, et al. (Hrsg.). Sprachen lernen integriert – global, regional, lokal: Dokumentation zum 27. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung/DGFF, Jena, 27.–30. September 2017. Hohengehren: Schneider, 309–322.

Bitmann, Anna, (2018), Embodiment in bilingual science classes: Concept knowledge made visible. In: Sambanis, Michaela/Böttger, Heiner (Hrsg.). Focus on Evidence – Fremdsprachendidaktik trifft Neurowissenschaften II. Tübingen: Narr, 141–149.

Bitmann, Anna, (2016), Impulse sprachtherapeutischer Verfahren für das inklusive Fremdsprachenlehren und -lernen. In: Böttger, Heiner/Sambanis, Michaela (Hrsg.): Focus on Evidence – Fremdsprachendidaktik trifft Neurowissenschaften. Tübingen: Narr, 143-155.

Bitmann, Anna, (2016), Science in Bewegung: Eine Studie zum fremdsprachlichen und sachfachlichen Konzeptlernen im CLIL-Unterricht. In: Böttger, Heiner/Schlüter, Norbert (Hrsg.): Fortschritte im Frühen Fremdsprachenlernen. Konferenzband zur 4. FFF-Konferenz. Braunschweig: Westermann, 102-110.

 

Teaching material

Bitmann, Anna, (2016), Let's Be Film Directors. Animierte Filme selbstgemacht. In: Grundschule Englisch 57.

Bitmann, Anna, (2014), What activity do you like? VBE Praxishelfer – Päd. Beiträge und Unterrichtsentwürfe. Verband Bildung und Erziehung Landesverband Baden-Württemberg, Stuttgart.

 

Translations

Hoenecke, Christian (2015). Electric Circuits. Translated by Bitmann, Anna. Berlin: Cornelsen Experimenta.

Lüders-Barrie, Nicole/Hoenecke, Christian (2013). Experimenting with water. Translated by Bitmann, Anna. Berlin: Cornelsen Experimenta.

Weber, Stefanie/Hoenecke, Christian (2014). Experimenting with air. Translated by Bitmann, Anna. Berlin: Cornelsen Experimenta.