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Publikationen

Beiträge in Fachzeitschriften mit Peer-Review

Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2021). Number dissimilarity effects in object-initial sentence comprehension by German-speaking children with Specific Language Impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 64, 870-888. doi:10.1044/2020_JSLHR-19-00305

Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2020). Production of referring expressions by children with ASD: Effects of referent accessibility and working memory capacity. Language Acquisition, 1-30. doi:10.1080/10489223.2020.1769625

Adani, F., Stegenwallner-Schütz, M. & Niesel T. (2017). The peaceful co-existence of frequency and structural intervention effects in relative clause comprehension. Frontiers in Psychology, 8, 1590. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01590

Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2017). Numerusinformation vereinfacht das Satzverständnis: Querschnittsuntersuchungen zum Verständniserwerb von transitiven Sätzen mit Wortstellungsvariation. LOGOS25, 96–105. Artikel lesen

Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2016). Referential choices and specific language impairment: Sensitivity to contrast levels and grammatical role. Discours18. https://doi.org/10.4000/discours.9179

 Adani, F., Stegenwallner-Schütz, M., Haendler, Y. & Zukowski, A. (2016) Elicited production of relative clauses in German: Evidence from typically developing children and children with Specific Language Impairment. First Language, 36, 203-227. https://doi.org/10.1177/0142723716648842

 

Artikel in Konferenzsammelband mit Peer-Review

Deng, S., Prasse, P., Reich, D. R., Dziemian, S., Stegenwallner-Schütz, M., Krakowczyk, D., Makowski, S., Langer, N., Scheffer, T., Jäger, L. A. (2022). Detection of ADHD based on eye movements during natural viewing. Proceedings of the European Conference on Machine Learning (ECML-PKDD),  2022.

 

Konferenzsammelbände

Stegenwallner-Schütz, M., Lassotta, R., Ferchland, L. & Adani, F. (2016). Numerus erleichtert das Verständnis nicht-kanonischer Sätze (pp. 187-194). In T. Fritzsche, Ö. Yetim, C. Otto, & A. Adelt (Hrsg.), Spektrum Patholinguistik 9: Schwerpunktthema: Lauter Laute: Phonologische Verarbeitung und Lautwahrnehmung in der Sprachtherapie. Potsdam: Universitätsverlag Potsdam.

 Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2014). How can the study of developmental disorders inform linguistic theory about information structure? In D. El Zarka & S. Heidinger (Hrsg.), Methodological Issues in the Study of Information Structure [Special Issue] (Grazer Lin., Vol. 81, pp. 69–86). URN: urn:nbn:at:at-ubg:3-2041

 

Herausgeberschaft

Balbach, M., Benz, L., Genzel, S., Grubic, M., Schalowski, S., Stegenwallner, M. & Zeldes, A. (2012), Information Structure: Empirical Perspectives on TheoryInterdisciplinary Studies on Information Structure (ISIS) 17. Potsdam: Universitätsverlag Potsdam.

 

Konferenzpräsentationen

Stegenwallner-Schütz, M. (2022, September). A Complex and Colorful Comprehension Task of German Case Marking in a Pilot Study on the Comprehension of Double Object Constructions among Primaryschool-aged Children. Vortrag auf der 15. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA), Frankfurt/M., Deutschland.

Deng, S., Prasse, P., Reich, D. R., Dziemian, S., Stegenwallner-Schütz, M., Krakowczyk, D., Makowski, S., Langer, N., Scheffer, T., Jäger, L. A. (2022, Juli). Detection of ADHD based on eye movements during natural viewing. European Conference on Machine Learning (ECML-PKDD),  2022.

Stegenwallner-Schütz, M. & Böhme, K. (2022, März). Wird ein Unterstützungsbedarf im Lesen erkannt? – Eine Analyse zum Einfluss der Lesekompetenzen des Klassenumfelds auf Unterstützungsmaßnahmen bei Schülerinnen und Schülern der Jahrgangsstufe 6. Virtueller Vortrag auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland.

Obry, M., Stegenwallner-Schütz, M., Nusser, L., Gehrer, K. & Böhme, K. (2022, März). Längsschnittliche Verlinkung von Kompetenztests zur Messung der Kompetenzentwicklung von Schüler:innen mit und ohne sonderpädagogischen Förderbedarf. Virtueller Vortrag auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland.

Stegenwallner-Schütz, M., Zukowski, A. & Adani, F. (2021, November). Refining the scope of syntax- vs. pragmatics-driven non-target sentence productions in German-speaking children with ASD. Vortrag auf der 46. Boston University Conference on Language Development (BUCLD), Online/Boston, USA.

Stegenwallner-Schütz, M., Böhme, K. , Gehrer, K., & Nusser, L. (2021, September). Zuweisung schwierigkeitsgestufter Testhefte für die Kompetenztestung in leistungsheterogenen Gruppen. Vortrag auf der digitalen Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (digiGEBF21), Online/Frankfurt am Main, Deutschland.

Stegenwallner-Schütz, M., Zukowski, A. & Adani, F. (2021, July). Production of relative clauses in German-speaking children with ASD (with and without language impairment). Vortrag auf dem Biannual Meeting of the International Association for the Study of Child Language (IASCL), Online/Pennsylvania, USA.

Stegenwallner-Schütz, M., Zukowski, A. & Adani, F. (2020, November). Die Produktion von Relativsätzen bei Kindern mit Autismus-Spektrum-Störungen. Talk held at 11. (digitale) Interdisziplinäre Tagung über Sprachentwicklungsstörungen (ISES), Marburg, Germany.

Stegenwallner-Schütz, M. & Böhme, K. (2020, November). Feststellung des sonderpädagogischen Förderbedarfs im Bereich Sprache - Wer ist gemeint? Workshop held at digital Herbsttagung der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF) 2020, Potsdam, Germany.

Stegenwallner-Schütz, M. & Böhme, K. (2019, November). Die schwierigkeitsgestufte Heranführung an explizites Kasuswissen im Grammatikunterricht in der Grundschule – Ein Fall für eine interdisziplinäre
Sichtweise. Posterpräsentation auf dem Herbsttreffen der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF), Siegen, Deutschland.

Stegenwallner-Schütz, M., Kirst, S., Dziobek, I., & Adani, F. (2018, November). Wenn die Mehrzahl hilfreich ist: Wie Pluralmarkierungen Kindern mit Grammatikstörungen beim Verständnis nicht-kanonischer Sätze helfen. Vortrag auf 10. Interdisziplinäre Tagung über Sprachentwicklungsstörungen (ISES), Dortmund, Deutschland.

Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2018, November). Number marking helps children with and without Specific Language Impairment alleviate their difficulties with case marking alone: Evidence from object-initial sentences in German. Posterpräsentation auf 44. Boston University Conference on Language Development (BUCLD), Boston, USA.

Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2018, September). Children with SLI can use number agreement in object-initial sentences to overcome their difficulties with case marking. Posterpräsentation auf Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP), Berlin, Deutschland.

Adani, F., Stegenwallner-Schütz, M., & Niesel, T. (2017, November). Co-existence of input frequency and structural intervention effects on relative clause comprehension: Evidence from 3- to 5-year-old German-speaking children. Posterpräsentation auf 43. Boston University Conference on Language Development (BUCLD), Boston, USA. 

Adani, F., Lassotta, R., Stegenwallner-Schütz, M., Kirst, S., & Dziobek, I. (2017, September) Heterogeneity of morphosyntactic abilities in individuals with Autism Spectrum Disorder (also in comparison with Specific Language Impairment). Vortrag auf 13. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA), Palma de Mallorca, Spanien.

Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2017, März). Speaking about one of two persons in a scene: Elicited production of referring expressions by children and adolescents with ASD. Vortrag auf 10. Wissenschaftliche Tagung Autismus-Spektrum (WTAS), Berlin, Germany.

 Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2016, November). Wenn Numerus das Satzverständnis vereinfacht: Empirische Untersuchungen zum Spracherwerb und Ableitungen für die Sprachtherapie. Vortrag auf 9. Interdisziplinäre Tagung über Sprachentwicklungsstörungen (ISES), Heidelberg, Deutschland.

Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2015, September). Effects of contextual contrast in the referential choices of children with SLI: An elicited production study. Posterpräsentation auf 12. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA), Nantes, Frankreich.

Adani, F. & Stegenwallner-Schütz, M. (2015, Juni). When morphology makes syntax easier: Number dissimilarities facilitate the comprehension of OVS sentences in German-speaking children. Posterpräsentation auf 9. International Morphological Processing Conference, Potsdam, Deutschland.

Stegenwallner-Schütz, M. (2015, Mai). How children with Specific Language Impairment comprehend spatial sentences. Vortrag auf Internationaler Konferenz des Sonderforschungsbereichs 632, Berlin, Deutschland.

Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2014, Oktober). Children with SLI show sensitivity to contrast types. Vortrag auf SLI-Workshop, Experimental Psycholinguistics Conference, Madrid, Spanien.

Stegenwallner-Schütz, M., Haendler, Y., & Adani (2014, August). Accessibility effects through contrasts in the development of referential choices in German. Posterpräsentation auf RefNet-Workshop on Psychological and Computational Models of Reference Comprehension and Production, Edinburgh, Großbritannien.

Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2014, Juli). Canonicity and hearer-givenness in children with SLI while processing spatial sentences. Posterpräsentation auf 13. International Congress for the Study of Child Language (IASCL), Amsterdam, Niederlande.

Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2013, November). Processing spatial statements in children with SLI: Language deficit, visual attention deficit or both? Posterpräsentation auf 38. Boston University Conference on Language Development (BUCLD), Boston, USA.

Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2013, September). On the interaction of visual attention and language during the processing of spatial statements in children and adults. Posterpräsentation auf 11. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA), Oldenburg, Deutschland.

Stegenwallner-Schütz, M.& Adani, F. (2013, Mai). Linking extra-linguistic context to language: How children process spatial statements. Vortrag auf Graz Workshop on Information Structure 2, Graz, Österreich.

Stegenwallner-Schütz, M. & Adani, F. (2013, März). On-line processing of spatial statements by 4-year-olds. Posterpräsentation auf 11. International Symposium of Psycholinguistics, Tenerifa, Spanien.

Stegenwallner, M., Stavrakaki, S., Burchert, F., Konstantinopoulou, P., Ioannidis, P. & Koukoulioti, V. (2012, September). Comparing the performance of German and Greek aphasic patients; The effect of syntactic movement and tree hierarchy. Vortrag auf 13. Science of Aphasia, Groningen, Niederlande.

Stegenwallner, M., Aichert, I. & Ziegler, W. (2010, Oktober). Artikulatorische Schwierigkeitsgrade für Konsonantencluster bei Sprechapraxie: Warum ist „Knecht“ schwieriger als „Stift“? Vortrag auf 10. Jahrestagung der Gesellschaft für Aphasieforschung und –behandlung (GAB), Münster, Deutschland.