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Exercise motivation

Key-words:  social information processing, dual process theory, automaticity, affective responses to exercise

  • Antoniewicz, F. & Brand, R. (2016). Learning to like exercising: Evaluative conditioning changes automatic evaluations of exercising and influences subsequent exercising behavior. Journal of Sport & Exercise Psychology, 38(2), 138-148. doi:10.1123/jsep.2015-0125
  • Antoniewicz, F. & Brand, R. (2016). Dropping out or keeping up? Early-dropouts, late-dropouts, and maintainers differ in their automatic evaluations of exercise already before a 14-week exercise course. Frontiers in Psychology, 7:838.doi: 10.3389/fpsyg.2016.00838
  • Antoniewicz, F. & Brand, R. (2014). Automatic evaluations and exercise setting preference in frequent exercisers. Journal of Sport & Exercise Psychology, 36, 631-636. doi: 10.1123/jsep.2014-0033
  • Bluemke, M., Brand, R., Schweizer. G., & Kahlert, D. (2010). Exercise might be good for me, but I don’t feel good about it. Do automatic associations predict exercise behavior? Journal of Sport and Exercise Psychology, 32, 137-153. [pdf]
  • Brand, R. (2006). Die affektive Einstellungskomponente und ihr Beitrag zur Sportpartizipation. Zeitschrift für Sportpsychologie, 13, 147-155. doi 10.1026/1612-5010.13.4.147
  • Brand, R. (2007). Bevölkerungsbezogene Interventionen und Kampagnen. In R. Fuchs, W. Göhner & H. Seelig (Hrsg.), Aufbau eines körperlich aktiven Lebensstils (S. 195-212). Göttingen: Hogrefe.
  • Brand, R. (2008). Sportpsychologische Interventionen und Gesundheitsverhalten. Entwicklung, Evaluation und Dissemination von Maßnahmen zur Förderung von körperlicher Aktivität und gesundem Sporttreiben. Saarbrücken: VDM.
  • Brand, R. & Antoniewicz, F. (2016). Affective evaluations of exercising: the role of automatic-reflective evaluation discrepancy. Journal of Sport & Exercise Psychology, 38(6), 631-638. doi: 10.1123/jsep.2016-0171
  • Brand, R. & Ekkekakis, P. (2018). Affective-Reflective Theory of physical inactivity and exercise. Foundations and preliminary evidence. German Journal of Exercise and Sport Research, 48(1), 48-58 . doi: 10.1007/s12662-017-0477-9
  • Brand, R. & Schweizer, G. (2015). Going to the gym or to the movies? Situated decisions as a functional link connecting reflective and automatic evaluations of exercise with exercising behavior. Journal of Sport & Exercise Psychology, 37, 63-73. doi: http://dx.doi.org/10.1123/jsep.2014-0018
  • Brand, R. & Kahlert, D. (2012). Sportliche Aktivität und Schizophrenie [Sporting activity and schizophrenia]. In R. Fuchs & W. Schlicht (Hrsg.), Sportliche Aktivität und seelische Gesundheit (S. 208-228) Göttingen: Hogrefe.
  • Brand, R. & Schlicht, W. (2008). Sportpsychologische Interventionen in der Therapie und Rehabilitation. In J. Beckmann & M. Kellmann (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie (Serie V Sportpsychologie, Teil 2: Anwendungen der Sportpsychologie) (S.609-665). Göttingen: Hogrefe.
  • Brand, R. & Schlicht, W. (2009). Körperliche Aktivität. In J. Bengel & M. Jerusalem (Hrsg.), Handbuch der Gesundheitspsychologie und Medizinischen Psychologie. (S. 196-203) Göttingen: Hogrefe.
  • Brand, R. & Schweizer, G. (accepted). Going to the gym or to the movies? Situated decisions as a functional link connecting reflective and automatic evaluations of exercise with exercising behavior. Journal of Sport & Exercise Psychology.
  • Brand, R., & Schlicht, W. (2007). Gesundheit, körperliche Aktivität und Sport. Kognitive und emotionale Aspekte der Verhaltensänderung - Themenheft. Zeitschrift für Sportpsychologie, 14. doi 10.1026/1612-5010.14.1.1
  • Brand, R., Schlicht, W., Großmann, K., & Duhnsen, R. (2006). Effects of a physical exercise intervention on employees' perceptions of quality of life: a randomized controlled trial. Social and Preventive Medicine, 51, 14-23. doi: 10.1007/s00038-005-0002-z
  • Ekkekakis, P. & Brand, R. (2019).  Affective responses to and automatic affective valuations of physical activity: Fifty years of progress on the seminal question in exercise psychology. Psychology of Sport & Exercise, 42, 130-137. doi: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.12.018
  • Hoffmann, A., Brand, R., & Schlicht, W. (2006). Körperliche Bewegung. In A. Lohaus, M. Jerusalem & J. Klein-Heßling (Hrsg.), Gesundheitsförderung bei Kindern und Jugendlichen (S. 201-220). Göttingen: Hogrefe.
  • Jekauz, D. & Brand, R. (2017). Editorial: How do emotions and feelings regulate physical activity? Frontiers in Psychology8:1145. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01145
  • Kahlert, D. & Brand, R. (2017). The role of learned optimism, proactive coping and goal adjustment in exercise attendance: Results from a prospective study with objective data in a health-training centre. German Journal of Exercise and Sport Research47(4), 315–323. doi: 10.1007/s12662-017-0465
  • Kahlert, D. & Brand, R. (2011). Befragungsdaten und Akzelerometermessungen im Vergleich. Ein Beitrag zur Validierung des MoMo-Aktivitätsfragebogens für Kinder und Jugendliche. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, 62, 36-41.
  • Kahlert, D. & Brand, R. (2011). Fragebogenerfassung von körperlicher Aktivität. Unterschiedlich skalierte Antwortkategorien beeinflussen die Angabe sport- und gesundheitsbezogener Kognitionen. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 19, 96-100. doi 10.1026/0943-8149/a00004 [pdf]
  • Kanitz, J. L., Pretzer, K., Reif, M., Voss, A., Brand, R., Warschburger, P., Längler, A., Henze, G., & Seifert, G. (2011). The impact of eurythmy therapy on stress coping strategies and health-related quality of life in healthy, moderately stressed adults. Complementary Therapies in Medicine, 247-255, doi: 10.1016/j.ctim. 2011.06.008
  • Kanning, M., Ebner-Priemer, U., & Brand, R. (2012). Autonomous regulation mode moderates the effect of actual physical activity on affective states: An ambulant assessment approach to the role of self-determination. Journal of Sport & Exercise Psychology, 34, 260-269.
  • Petzold, M. B., Bischoff, S., Wischnewski, J., Plaga, J., Terán, C., Brand, R. & Ströhle, A. (2017). Physical activity in outpatients with mental disorders: Status, measurement and social cognitive determinants of health behavior change. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience. doi:10.1007/s00406-017-0772-3
  • Schlicht, W., & Brand, R. (2007). Körperliche Aktivität, Sport und Gesundheit. Weinheim: Juventa.

Performance-enhancing substances in sport and everyday life

Key-words: doping cognition, Implicit Association Test (IAT), ethical decision-making training, neuroenhancement, cognitive enhancement

  • Brand, R. & Schwarz, R. (2017). Dopingprävention aus psychologischer und pädagogischer Perspektive [Doping prevention from a psychological and a pedagogical perspective]. In K. Hottenrott & I. Seidel (Hrsg.), Handbuch Trainingswissenschaft (S. 453-458). Schorndorf: Hofmann.
  • Baumgarten, F., Lucidi, F., Mallia, L., Zelli, A., & Brand, R. (in press). Bury the inner hatchet: Complex propositions mediate the relationship of potentially discrepant implicit and explicit attitudes on doping intention. Performance Enhancement & Health. doi:10.1016/j.peh.2016.01.002
  • Brand, R., Wolff, W., & Ziegler, M. (2016). Drugs as Instruments: A psychological approach to the behavior of neuroenhancement. Frontiers in Psychology, 7:1226. doi: 10.3389/fpsyg.2016.01226
  • Brand, R. & Koch, H. (2016). Using caffeine pills for performance enhancement. An experimental study on university students’ willingness and their intention to try neuroenhancements. Frontiers in Psychology. 7:101. doi:10.3389/fpsyg.2016.00101
  • Wolff, W. & Brand, R. (2016). Editorial: Using substances to enhance performance: A psychology of neuroenhancement. Frontiers in Psychology7:1741. doi: 10.3389/fpsyg.2016.01741
  • Baumgarten, F., Wolff, W., & Brand, R. (2015). Neuroenhancement zur Steigerung der kognitiven Leistungsfähigkeit im Alltag. In A. Dresen, L. Form & R. Brand, Handbuch Dopingforschung (S. 217-232). Schorndorf: Hofmann.
  • Brand, R. (2015). Doping aus psychologischer Perspektive. In A. Dresen, L. Form & R. Brand, Handbuch Dopingforschung (S. 111-125). Schorndorf: Hofmann.
  • Brand, R. & Melzer, M. (2011). Dopingeinstellungen messen. Doping, 2, 46-49.
  • Brand, R. & Schwarz, R. (in Druck). Doping aus psychologischer und pädagogischer Perspektive. In K. Hottenrott & I. Seidel (Hrsg.), Handbuch Trainingswissenschaft.
  • Brand, R., Heck, P., & Ziegler, M. (2014). Illegal performance enhancing drugs and doping in sport: a picture-based brief implicit association test for measuring athletes' attitudes. Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy, 9:7. doi: 10.1186/1747-597X-9-7
  • Brand, R., Melzer, M., & Hagemann, N. (2011). Towards an implicit association test (IAT) for measuring doping attitudes in sports. Data-based recommendations developed from two recently published tests. Psychology of Sport and Exercise, 12, 250-256. doi: 10.1016/j.psychsport.2011.01.002.
  • Brand, R., Schlegel, M., Elbe, A. M. (2012). Dopen – Soll ich oder soll ich nicht? Stuttgart: Neuer Sportverlag.
  • Brand, R., Wolff, W.,& Thieme, D. (2014). Using response-time latencies to measure athletes’ doping attitudes: the brief implicit attitude test identifies substance abuse in bodybuilders. Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy, 9:36. doi:10.1186/1747-597X-9-36.
  • Brand, R., Wolff. W., & Baumgarten, F. (accepted). Modeling doping cognition from a dual process perspective. In V. Barkoukis, L. Lazuras & H. Tsorbatzoudis (Eds.), The Psychology of Doping. London: Routledge.
  • Dresen, A., Form, L. & Brand, R. (Hrsg.) (2015). Dopingforschung. Perspektiven und Themen. Schorndorf: Hofmann.
  • Elbe, A. M. & Brand, R. (2014). Urination difficulties during doping controls: an act of rebellion? Journal of Clinical Sport Psychology, 8, 204-214. doi: 10.1123/jcsp.2014-0022
  • Elbe, A. M. & Brand, R. (accepted). Ethical Dilemma Training - A new approach to doping prevention? In V. Barkoukis, L. Lazuras & H. Tsorbatzoudis (Eds.), The Psychology of Doping. London: Routledge.
  • Elbe, A. M. & Brand, R. (2014). The effect of an ethical decision-making training on young athletes’ attitudes towards doping. Ethics & Behavior.  doi: 10.1080/10508422.2014.976864
  • Elbe, A. M., Schlegel, M. & Brand, R. (2012). Psychogenic urine retention during doping controls: Consequences for elite athletes. Performance Enhancement & Health, doi:10.1016/j.peh.2012.01.001
  • Lazuras, L., Barkoukis, V., Loukovitis, A., Brand, R., Hudson, A., Mallia, L., Michaelides, M., Muzi, M., Petróczi, A. & Zelli, A. (2017). “I Want It All, and I Want It Now”: Lifetime Prevalence and Reasons for Using and Abstaining from Controlled Performance and Appearance Enhancing Substances (PAES) among Young Exercisers and Amateur Athletes in Five European Countries. Frontiers in Psychology, 8:717. doi: 10.3389/fpsyg.2017.00717
  • Lazuras, L., Barkoukis, V., Mallia, L., Lucidi, F. & Brand, R. (2017). More than a feeling: The role of anticipated regret in predicting doping intentions in adolescent athletes. Psychology of Sport and Exercise, 30, 196–204. doi: 10.1016/j.psychsport.2017.03.003
  • Mallia, L., Lazuras, L., Barkoukis, V., Brand, R., Baumgarten, F., Tsorbatzoudis, H., … Lucidi, F. (in press). Doping use in sport teams: Assessing and validating measures of team-based efficacy beliefs and moral disengagement from a cross-national perspective. Psychology of Sport and Exercise. doi: 10.1016/j.psychsport.2016.04.005
  • Melzer, M., Elbe, A. M., & Brand, R. (2010). Moral and ethical decision-making: A chance for doping prevention in sports? Nordic Journal of Applied Ethics, 4(1), 69-85. [pdf]
  • Melzer, M., Strahler, K., Elbe, A. M., & Brand, R. (2010). Dopingverhalten ändern. Ethisches Training als Chance für die Dopingprävention. Doping, 1, 118-122.
  • Petróczi, A., Backhouse, S., Barkoukis, V., Brand, R., Elbe, A. M., Lazuras, L., & Lucidi, F. (2015). A call for policy guidance on psychometric testing in doping control in sport. International Journal of Drug Policy. doi:10.1016/j.drugpo.2015.04.022
  • Schindler, S., Wolff, W., Kissler, J., & Brand, R. (2015). Cerebral correlates of faking: Evidence from a Brief Implicit Association Test on doping attitudes. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 9:139. doi: 10.3389/fnbeh.2015.00139
  • Strahler, K., Elbe, A. M., & Brand, R. (2010). Psychogenes Harnverhalten. Doping, 1, 57-61.
  • Wolff, W. & Brand, R. (2016). Editorial: Using substances to enhance performance: a pychology of neuroenhancement. Frontiers in Psychology, 7:1741. doi:10.3389/fpsyg.2016.01741
  • Wolff, W., Schindler, S., & Brand, R. (2015). The effect of implicitly incentivised faking on explicit and implicit measures of doping attitude: When athletes want to pretend an even more negative attitude to doping. PLoS One. 10(4):e0118507. doi:10.1371/journal.pone.0118507 
  • Wolff, W. & Brand, R. (2013). Subjective stressors in school and their relation to neuroenhancement: A behavioral perspective on students' everyday life "doping". Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy, 8:23. doi:10.1186/1747-597X-8-23
  • Wolff, W., Baumgarten, F., & Brand, R. (2013). Reduced self-control leads to disregard of an unfamiliar behavioral option: An experimental approach to the study of neuroenhancement. Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy, 8:41. doi:10.1186/1747-597X-8-41
  • Wolff, W., Brand, R., Baumgarten, F., Lösel, J., & Ziegler, M. (2014). Modeling students' instrumental (mis-)use of substances to enhance cognitive performance: Neuroenhancement in the light of job-demands-resources theory. BioPsychoSocial Medicine, 8:12. doi:10.1186/1751-0759-8-12
  • Wolff, W., Sandouqa, Y., & Brand, R. (2015). Using the simple sample count to estimate the frequency of prescription drug neuroenhancement in a sample of Jordan employees. International Journal of Drug Policy. doi:10.1016/j.drugpo.2015.12.014. [Epub ahead of print]

Toplevel sport (elite athletes and student-athletes)

Key-words:  Sport psychology services, practical sport psychology, quality management, elite school of sports, success and dropout

  • Benthien, O., Grote, M., & Brand, R. (2013). Vom Sportschüler zum Olympiasieger. Ein Best-Practice-Modell zur Einbindung sportpsychologischer Angebote in das System der institutionalisierten Leistungssportförderung in Deutschland [Elite student-athletes and olympic champions. A best practice model of integrating sport psychology services into the system of federal high performance sport promotion in Germany]. Leistungssport, 43, 5, 15-22
  • Borchert, T., Wartenberg, J., Hummel, A. & Brand, R. (2013). Die Erfüllung des schulpädagogischen Dreifachauftrags an den Eliteschulen des Sport in Brandenburg. Theoretische Konzeption und empirische Befunde. In T. Borchert & A. Hummel (Hrsg.), Förderung von (sportlichen) Begabungen im schulischen Bildungsgang. (S. 25-52). Chemnitz: Universitätsverlag.
  • Brand, R., Benthien, O., Decker, S., Grote., M., Heinz, K., Hust, D. & Wippich, S. (in Druck). Leitfaden zur Qualitätssicherung für die sportpsychologische Betreuung im Leistungssport. Bonn: BISp.
  • Brand, R., Delow, A., & Steven-Vitense, B. (2015). Sportpsychologische Eingangsdiagnostik und Betreuung der Nationalmannschaft Behindertensport Schwimmen. In Bundesinstitut für Sportwissenschaft (Hrsg.), BISp-Jahrbuch 2014/2015 (S. 223-228). Köln: Sport und Buch Strauß.
  • Brand, R., Wolff, W. & Hoyer, J. (2012). Psychological symptoms and chronic mood in representative samples of elite student-athletes, deselected student-athletes and comparison students. School Mental Health, doi: 10.1007/s12310-012-9095-8.
  • Brand, R., Wolff, W. & Hoyer, J. (2013). Psychological symptoms and chronic mood in representative samples of elite student-athletes, deselected student-athletes and comparison students. School Mental Health, 5, 166-174. doi: 10.1007/s12310-012-9095-8.
  • Delow, A., Hölzel, H., & Brand, R. (2015a). Sportpsychologische Eingangsdiagnostik und Betreuung der Nachwuchsnationalmannschaft Behindertensport Schwimmen. In Bundesinstitut für Sportwissenschaft (Hrsg.), BISp-Jahrbuch 2014/2015 (S. 205-209). Köln: Sport und Buch Strauß.
  • Delow, A., Hölzel, H. & Brand, R. (2015b). Sportpsychologische Eingangsdiagnostik und Betreuung des U18 und U21 Nationalkaders des DJB 2013 sowie Entwurf einer sportspsychologischen Verbandskonzeption. In Bundesinstitut für Sportwissenschaft (Hrsg.), BISp-Jahrbuch 2013/2014 (S. 229-233). Köln: Sport und Buch Strauß.
  • Delow, A., Steven, B. & Brand, R. (2015). Sportpsychologische Eingangsdiagnostik und Betreuung der Nationalmannschaft Behindertensport – Schwimmen. In Bundesinstitut für Sportwissenschaft (Hrsg.), BISp-Jahrbuch 2013/2014 (S. 221-224). Köln: Sport und Buch Strauß.
  • Grote, M., Benthien, O., & Brand, R. (2015). Sportpsychologischer Betreuung im Spitzensport: Eine empirische Bestandsaufnahme aus 5 Jahren Landesteam Sportpsychologie [Sport psychological services in elite sport: An empirical report after 5 years of the Landesteam Sportpsychologie). Leistungssport, 45, 6, 5-11.
  • Heinz, K., Heidenreich, T., Wenhold, F. & Brand, R. (2011). Achtsamkeit und Akzeptanz. Grundlagen und Perspektiven eines neuartigen Ansatzes sportpsychologischen Trainings für den Leistungssport. Zeitschrift für Sportpsychologie, 18(4), 145-154.
  • Hummel, A. & Brand, R. (2010). Eliteschulen des Sports als Bildungsorganisationen in einer modernen, offenen Zivilgesellschaft. Leistungssport, 40(1), 37-42. [pdf]
  • Hummel, A. & Brand, R. (2010). Eliteschulen des Sports als Bildungsorganisationen in einer modernen, offenen Zivilgesellschaft [Elite schools of sport as institutions of education in modern, open civil societies]. Leistungssport, 40(1), 37-42.
  • Kleinert, J. & Brand, R. (2015). Erprobung von Praxismaßnahmen zur Optimierung sportpsychologischer Betreuungsqualität. In Bundesinstitut für Sportwissenschaft (Hrsg.), BISp-Jahrbuch 2013/2014 (S. 209-213). Köln: Sport und Buch Strauß.
  • Kleinert, J. & Brand, R. (2011). Qualitätsmanagement in der sportpsychologischen Betreuung im Leistungssport –(k)ein Effekt ohne Akzeptanz?! Zeitschrift für Sportpsychologie, 18, 60-72. doi: 10.1026/1612-5010/a000041.
  • Kraus, U., Engbert, K., Dollinger, A., Heiss, C., & Brand, R. (2012). Evaluation eines Erstgesprächsleitfadens für die sportpsychologische Beratung [Evaluation of a mitial interview guide for sport psychology counseling]. Zeitschrift für Sportpsychologie, 19, 145-162, doi: 10.1026/1612-5010/a000080.
  • Pfennig, T., Borchert, T., Wolf, I., & Brand, R. (2011). Berufliche Beanspruchung und Zufriedenheit von Lehrenden an Eliteschulen des Sports im Land Brandenburg [Professional stress and satisfaction of teachers at elite schools of sport in Brandenburg]. Sportunterricht, 60(3), 79-84.
  • Wartenberg, J., Borchert, T. & Brand, R. (2014). A longitudinal assessment of adolescent student-athletes’ school performance: (Not) Worse in school and (not) putting their education at risk?! German Journal of Sport Sciences [Sportwissenschaft], 44, 78-85. doi: 10.1007/s12662-014-0331-2, doi: 10.1007/s12662-014-0331-2.
  • Wartenberg, J., Borchert, T., Hummel, A. & Brand, R. (2013). Schulische und sportliche Leistungsentwicklung von Eliteschülern des Sports im Inklusionsmodell. Erste Ergebnisse aus einer 5-Jahres-Längsschnittuntersuchung. In T. Borchert & A. Hummel (Hrsg.), Förderung von (sportlichen) Begabungen im schulischen Bildungsgang (S. 53-84). Chemnitz: Universitätsverlag.

Referees

Key-words:  decision-making training, stress, self-presentation

  • Brand, R. (2015). Schiedsrichter im Sportspiel. In R. Brand, C. Ernst, C. Krieger, C. Kröger & J. Sohnsmeyer (Hrsg.), Schulsport und Sportspiele (S. 119-131). Schorndorf: Hofmann.
  • Brand, R. (2012). Wie bestechlich sind Schiedsrichter? In M. P. Büch, W. Maennig & H. J. Schulke (Hrsg.), Sport und Ökonomie (S. 93-103). Aachen: Meyer & Meyer Verlag.
  • Brand, R., Schweizer, G., & Plessner, H. (2009). Conceptual considerations about the development of a decision-making training method for expert soccer referees. In D. Araujo, H. Ripoll & M. Raab (Eds.), Perspectives on cognition and action in sport (pp. 181-190). Hauppauge, NY: Nova Science.
  • Brand, R., Plessner, H. & Unkelbach, C. (2008). Basic psychological processes underlying referees' decision-making. In P. Andersson, P. Ayton & C. Schmidt (Eds.), Greatest Sport Collection: Psychology and Economy of Football (p. 173-187). Cambridge: Cambridge Scholar Press.
  • Brand, R., Schmidt, G., & Schneeloch, Y. (2006). Sequential effects in elite basketball referees? foul decisions: An experimental study on the concept of game management. Journal of Sport and Exercise Psychology, 28, 93-99. [pdf]
  • Brand, R. & Neß, W. (2004). Regelanwendung und Game-Management. Qualifizierende Merkmale von Schiedsrichtern in Sportspielen. Zeitschrift für Sportpsychologie, 11, 127-136. doi 10.1026/1612-5010.11.4.127.
  • Brand, R. (2002). Schiedsrichter und Stress. Schorndorf: Hofmann.
  • Brand, R. (2002). Wie präsentieren Schiedsrichter umstrittene Entscheidungen? Eine gegenstandsverankerte Analyse von Videodaten. Psychologie und Sport, 9, 110-119.
  • Lames, M., Dreckmann, C., Görsdorf,K.,  Brand, R. & Schweizer, G. (2009). Wissenschaft für und über Schiedsrichter. Der Handballschiedsrichter, Heft 4, 10-13.
  • Plessner, H., Schweizer, G., Brand, R., & O. Hare, D. (2009). A multiple-cue learning approach as the basis for understanding and improving soccer referees’ decision making. In M. Raab, J. Johnson & H. Heekeren (Eds.), Progress in Brain Research: Mind and Motion: The Bidirectional Link between Thought and Action (pp. 151-158). Amsterdam: Elsevier Press. doi: 10.1016/S0079-6123(09)01313-2.
  • Schweizer, G., Plessner, H., & Brand, R. (2010). Studying experts’ intuitive decision making online using video stimuli. In C. Witteman & A. Glöckner (Eds.), Foundations for Tracing Intuition: Challenges and Methods (pp. 106-122). London: Psychology Press.
  • Schweizer, G., Plessner, H., & Brand, R. (2013). Establishing standards for basketball elite referees’ decisions. Journal of Applied Sport Psychology, 25, 370-375. doi: 10.1080/10413200.2012.741090.
  • Schweizer, G., Plessner, H., & Brand, R. (2013). Training von Kampf- und Schiedsrichterentscheidungen. In K. Zentgraf & J. Munzert (Hrsg.), Kognitives Training im Sport (S. 213-234). Göttingen: Hogrefe.
  • Schweizer, G., Plessner, H., Kahlert, D., & Brand, R. (2011). A video-based training method for improving soccer referees’ intuitive decision-making skills. Journal of Applied Sport Psychology, 23, 429-442, doi: 10.1080/10413200.2011.555346.