Zum Hauptinhalt springen
Andrea Hasl

Dr. Andrea Hasl

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

 

Campus Golm
Haus 24, Raum 1.74
Karl-Liebknecht-Str. 24-25
14476 Potsdam

 

Sprechzeiten
nach Vereinbarung

Forschungsinteressen

Langzeiteffekte des frühen sozioökonomischen Hintergrunds, kognitiver und sozioemotionaler Fähigkeiten

Inter- und intraindividuelle Entwicklung über die Lebensspanne

Dynamic modeling, Continuous time dynamic modeling, Hierarchical/Random effects

Dissertation

Time matters: Adopting a lifespan developmental perspective on individual differences in skills, cumulative advantages, and the role of dynamic modeling approaches

https://doi.org/10.25932/publishup-59511

Publikationen

Hasl, A., Voelkle, M., Driver, C., Kretschmann, J., & Brunner, M. (in press). Leveraging observation timing variability to understand intervention effects in panel studies: An empirical illustration and simulation study. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal.
Brunner, M., Keller, L., Stallasch, S. E., Kretschmann, J., Hasl, A., Preckel, F., Lüdtke, O., & Hedges, L. V. (2023). Meta-analyzing individual participant data from studies with complex survey designs: A tutorial on using the two-stage approach for data from educational large-scale assessments. Research Synthesis Methods, 14(1), 5–35. https://doi.org/10.1002/jrsm.1584
Hasl, A., Voelkle, M., Kretschmann, J., Richter, D., & Brunner, M. (2022): A Dynamic Structural Equation Approach to Modeling Wage Dynamics
and Cumulative Advantage across the Lifespan. Multivariate Behavioral Research. Advance online publication. doi.org/10.1080/00273171.2022.2029339 ; Link
Gross, C., Schachner, T., Hasl, A., Kohlbrenner, D., Clarenbach, C.F., v. Wangenheim, F. & Kowatsch, T. (2021). Personalization of Conversational Agent-Patient Interaction Styles for Chronic Disease Management: Two Consecutive Cross-sectional Questionnaire Studies. Journal of Medical Internet Research, 23(5):e26643. doi.org/10.2196/26643
Schachner, T., Gross, C., Hasl, A., v. Wangenheim, F. & Kowatsch, T. (2021). Deliberative and Paternalistic Interaction Styles for Conversational Agents in Digital Health: Procedure and Validation Through a Web-Based Experiment. Journal of Medical Internet Research, 23(1), 1-13. https://doi.org/10.2196/22919
Hasl, A., Kretschmann, J., Richter, D., Voelkle, M. & Brunner, M. (2019). Investigating core assumptions of the “American Dream”: Historical changes in how adolescents’ socioeconomic status, IQ, and GPA are related to key life outcomes in adulthood. Psychology and Aging, 34(8), 1055-1076. doi.org/10.1037/pag0000392
Teerling, A., Bernholt, A., Asseburg, R., Hasl, A., Igler, J., Schlitter, T., ... Koeller, O. (2018). Affektiv-kognitive Auseinandersetzung mit einer Innovation im Implementationsprozess: Eine modellbasierte Erfassung. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 65, 1-18. doi.org/10.2378/peu2018.art21d
Oesterle, A., Hasl, A. & Bauer, G. (2013). Vermittlungsagenturen in der 24-h-Betreuung. WISO - Wirtschafts- und sozialpolitische Zeitschrift des ISW, 35(1), 159-172.

Kurzbiographie

05/2018 | Promotion in Psychologie, Universität Potsdam (Dr. phil.)

seit 01/2018 | Research Fellow der International Max Planck Research School on the Life Course (IMPRS LIFE)

seit 10/2017 | Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für Quantitative Methoden in den Bildungswissenschaften, Universität Potsdam

03/2017–06/2017 | BiSSEval-Lesen, Leibniz Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik, Universität zu Kiel 

2016 | Bachelor of Science in Volkswirtschaftslehre, Wirtschaftsuniversität Wien 

2014 | Diplom in Psychologie (Mag.a rer. nat.), Universität Wien

02/2012–07/2012 | Auslandssemester, School of Business and Economics, Maastricht University

11/2011 | Projektmitarbeit, Institut für Sozialpolitik, Wirtschaftsuniversität Wien 

10/2009–02/2010 | Studienassistenz, Psychologische Methodenlehre und Statistik, Universität Wien 

Stipendien und Auszeichnungen

2018–2020 | Fellowship der International Max Planck Research School on the Life Course (IMPRS LIFE)

2013–2015 | Wirtschaftsuniversität Wien Student Ranking, Akademische Leistung unter Top 5%

2009 & 2010 | Leistungsstipendium der Universität Wien für hervorragende akademische Leistungen im Fach Psychologie

Konferenzbeiträge

Hasl, A., Kretschmann, J., Richter, D., Voelkle, M., & Brunner, M. (2020). To what extent do adolescents’ IQ, GPA, and parental SES predict the dynamics in lifetime wage trajectories? Paper accepted for presentation at the seventh Meeting of the Association of Empirical Educational Research (GEBF), Potsdam, Germany. (Canceled due to COVID-19 pandemic)

Hasl, A., Kretschmann, J., Richter, D., Voelkle, M. & Brunner, M. (2019). Does the "American Dream" still hold? Historical changes in how adolescents' socioeconomic status, IQ, and GPA are related to adult educational and occoupational success. Vortrag auf der 10. Konferenz der Society for Longitudinal and Life Course Studies (SLLS), Potsdam. 

Hasl, A., Kretschmann, J., Richter, D., Voelkle, M. & Brunner, M. (2019). What about the "American Dream"? Historical changes in how adolescents' socioeconomic status, IQ, and GPA are related to key life outcomes in adulthood. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.

Drewelies, J. & Hasl, A. (2019). Historical context matters: The role of historical change for adult development and aging. Symposium auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.

Asseburg, R., Teerling, A., Hasl, A., Koeller, O., Igler, J., Schlitter, T., Ohle-Peters, A. & McElvany, N. (2018). Implementing change in schools: The role of communication factors. Vortrag auf dem 18. Annual Meeting der American Educational Research Association (AERA), New York City.