
Mag.a rer. nat. Andrea Hasl, B.Sc.
Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Doktorandin
Campus Golm
Haus 24, Raum 1.74
Karl-Liebknecht-Str. 24-25
14476 Potsdam
Sprechzeiten
nach Vereinbarung
Forschungsinteressen
Langzeiteffekte des frühen sozioökonomischen Hintergrunds, kognitiver und sozioemotionaler Fähigkeiten
Inter- und intraindividuelle Entwicklung über die Lebensspanne
Dynamic modeling, Continuous time dynamic modeling, Hierarchical/Random effects
Dissertation
Time matters: Adopting a lifespan developmental perspective on individual differences in skills, cumulative advantages, and the role of dynamic modeling approaches
Publikationen
Hasl, A., Voelkle, M., Kretschmann, J., Richter, D., & Brunner, M. (2022): A Dynamic Structural Equation Approach to Modeling Wage Dynamics and Cumulative Advantage across the Lifespan. Multivariate Behavioral Research. Advance online publication. doi.org/10.1080/00273171.2022.2029339 ; Link |
Gross, C., Schachner, T., Hasl, A., Kohlbrenner, D., Clarenbach, C.F., v. Wangenheim, F. & Kowatsch, T. (2021). Personalization of Conversational Agent-Patient Interaction Styles for Chronic Disease Management: Two Consecutive Cross-sectional Questionnaire Studies. Journal of Medical Internet Research, 23(5):e26643. doi.org/10.2196/26643 |
Schachner, T., Gross, C., Hasl, A., v. Wangenheim, F. & Kowatsch, T. (2021). Deliberative and Paternalistic Interaction Styles for Conversational Agents in Digital Health: Procedure and Validation Through a Web-Based Experiment. Journal of Medical Internet Research, 23(1), 1-13. https://doi.org/10.2196/22919 |
Hasl, A., Kretschmann, J., Richter, D., Voelkle, M. & Brunner, M. (2019). Investigating core assumptions of the “American Dream”: Historical changes in how adolescents’ socioeconomic status, IQ, and GPA are related to key life outcomes in adulthood. Psychology and Aging, 34(8), 1055-1076. doi.org/10.1037/pag0000392 |
Teerling, A., Bernholt, A., Asseburg, R., Hasl, A., Igler, J., Schlitter, T., ... Koeller, O. (2018). Affektiv-kognitive Auseinandersetzung mit einer Innovation im Implementationsprozess: Eine modellbasierte Erfassung. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 65, 1-18. doi.org/10.2378/peu2018.art21d |
Oesterle, A., Hasl, A. & Bauer, G. (2013). Vermittlungsagenturen in der 24-h-Betreuung. WISO - Wirtschafts- und sozialpolitische Zeitschrift des ISW, 35(1), 159-172. |
Kurzbiographie
seit 01/2018 | Research Fellow der International Max Planck Research School on the Life Course (IMPRS LIFE)
seit 11/2017 | Promotion in Psychologie, Universität Potsdam
seit 10/2017 | Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für Quantitative Methoden in den Bildungswissenschaften, Universität Potsdam
03/2017–06/2017 | BiSSEval-Lesen, Leibniz Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik, Universität zu Kiel
2016 | Bachelor of Science in Volkswirtschaftslehre, Wirtschaftsuniversität Wien
2014 | Diplom in Psychologie (Mag.a rer. nat.), Universität Wien
02/2012–07/2012 | Auslandssemester, School of Business and Economics, Maastricht University
11/2011 | Projektmitarbeit, Institut für Sozialpolitik, Wirtschaftsuniversität Wien
10/2009–02/2010 | Studienassistenz, Psychologische Methodenlehre und Statistik, Universität Wien
Stipendien und Auszeichnungen
2018–2020 | Fellowship der International Max Planck Research School on the Life Course (IMPRS LIFE)
2013–2015 | Wirtschaftsuniversität Wien Student Ranking, Akademische Leistung unter Top 5%
2009 & 2010 | Leistungsstipendium der Universität Wien für hervorragende akademische Leistungen im Fach Psychologie
Konferenzbeiträge
Hasl, A., Kretschmann, J., Richter, D., Voelkle, M., & Brunner, M. (2020). To what extent do adolescents’ IQ, GPA, and parental SES predict the dynamics in lifetime wage trajectories? Paper accepted for presentation at the seventh Meeting of the Association of Empirical Educational Research (GEBF), Potsdam, Germany. (Canceled due to COVID-19 pandemic)
Hasl, A., Kretschmann, J., Richter, D., Voelkle, M. & Brunner, M. (2019). Does the "American Dream" still hold? Historical changes in how adolescents' socioeconomic status, IQ, and GPA are related to adult educational and occoupational success. Vortrag auf der 10. Konferenz der Society for Longitudinal and Life Course Studies (SLLS), Potsdam.
Hasl, A., Kretschmann, J., Richter, D., Voelkle, M. & Brunner, M. (2019). What about the "American Dream"? Historical changes in how adolescents' socioeconomic status, IQ, and GPA are related to key life outcomes in adulthood. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.
Drewelies, J. & Hasl, A. (2019). Historical context matters: The role of historical change for adult development and aging. Symposium auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig.
Asseburg, R., Teerling, A., Hasl, A., Koeller, O., Igler, J., Schlitter, T., Ohle-Peters, A. & McElvany, N. (2018). Implementing change in schools: The role of communication factors. Vortrag auf dem 18. Annual Meeting der American Educational Research Association (AERA), New York City.