Publikationen

Zeitschriftenartikel (peer-reviewed)

Lenkeit, J., Schwippert, K., & Knigge, M. (2018). Configurations of multiple disparities in reading performance: longitudinal observations across countries. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 25(1), 52-86.

Hopfenbeck, T., Lenkeit, J., El Masri, Y., Cantrell, K., Ryan, J., & Baird, J-A. (2018). Lessons Learned from PISA: A Systematic Review of Peer-Reviewed Articles on the Programme for International Student Assessment. Scandinavian Journal of Educational Research, 62(3), 333-353.

Caro, D., Lenkeit, J., & Kyriakides, L. (2016). Teaching strategies and differential effectiveness across learning contexts: Evidence from PISA 2012. Studies in Educational Evaluation, 49, 30-41.

Lenkeit, J., Chan, J., Hopfenbeck, T. N., & Baird, J.-A. (2015). A review of the representation of PIRLS related research in scientific journals. Educational Research Review, 16, 102-115.

Lenkeit, J., Caro, D. H., & Strand, S. (2015). Tackling the remaining attainment gap between students with and without immigrant background: An investigation into the equivalence of SES constructs. Educational Research and Evaluation. An International Journal on Theory and Practice, 21(1), 60-83.

Lenkeit, J. & Caro, D. H. (2014). Performance status and change – Measuring education system effectiveness with data from PISA 2000-2009. Educational Research and Evaluation. An International Journal on Theory and Practice, 20(2), 146-174.

Lenkeit, J. (2013). Effectiveness measures for cross-sectional studies: A comparison of value-added models and contextualised attainment models. School Effectiveness and School Improvement, 24(1), 39-63.

Lenkeit, J. (2012). How effective are educational systems? A value-added approach to study trends in PIRLS. JERO Journal of Educational Research Online, 4(2), 143-173.

Caro, D. H. & Lenkeit, J. (2012). An analytical approach to study educational inequalities: Ten hypothesis tests in PIRLS 2006. International Journal of Research and Methods in Education, 35(1), 3-33.

Caro, D. H., Lenkeit, J., Lehmann, R., & Schwippert, K. (2009). The role of academic achievement growth in school track recommendations. Studies in Educational Evaluation, 35, 183-192.

Schwippert, K. & Lenkeit, J. (2008). Von der Schule in den Beruf: Youth in Transition Survey - Eine kanadische Längsschnittuntersuchung. Tertium Comparationis, 14(2), 154-167.

Leitartikel

Lenkeit, J. & Schwippert, K. (2018). Doing research with international assessment studies: methodological and conceptual challenges and ways forward. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 25(1), 1-4.


Herausgeberwerke

Lenkeit, J. & Schwippert, K. (Hrsg.) (2018). The Assessment of Reading in International Studies. Special Issue of Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 25(1).

Schwippert, K. & Lenkeit, J. (Hrsg.) (2012). Progress in reading literacy in national and international context. The impact of PIRLS 2006 in 12 countries. Münster: Waxmann.

 

Kapitel in Büchern

Lenkeit, J. & McGrane, J. (2017). England. In I. V. S. Mullis, M. O. Martin, S. Goh, & C. Prendergast, (Hrsg.). PIRLS 2016 Encyclopedia. Erhältlich unter:Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: http://timssandpirls.bc.edu/pirls2016/international-results/encyclopedia/countries/england/

Lenkeit, J., Goy, M., & Schwippert, K. (2012). The impact of PIRLS in Germany. In K. Schwippert & J. Lenkeit (Hrsg.), Progress in reading literacy in national and international context. The impact of PIRLS 2006 in 12 countries (pp. 85-105). Münster: Waxmann.

Schwippert, K. & Lenkeit, J. (2012). Introduction. In K. Schwippert & J. Lenkeit (Hrsg.), Progress in reading literacy in national and international context. The impact of PIRLS 2006 in 12 countries (pp. 9-21). Münster: Waxmann.

Lenkeit, J. & Schwippert, K. (2012). Concluding remarks. In K. Schwippert & J. Lenkeit (Hrsg.), Progress in reading literacy in national and international context. The impact of PIRLS 2006 in 12 countries (pp. 265-256). Münster: Waxmann.

Kuhl, P., Lenkeit, J., Pant, H. A., & Wendt, W. (2011). Die Kontextuierung von Leistungswerten bei Vergleichs- und Prüfungsarbeiten. In S. Müller, M. Pietsch, & W. Bos (Hrsg.), Schulinspektion in Deutschland. Eine Zwischenbilanz aus empirischer Sicht (pp. 237-259). Münster: Waxmann.

Liegmann, A. B., Lenkeit, J., van Ackeren, I., & Schwippert, K. (2011). Welche Wirkungen hat PIRLS? Eine explorativ-vergleichende Studie unter besonderer Berücksichtigung der Rezeption von Befunden zu Chancengleichheit in zwölf Ländern. In F. Dietrich, M. Heinrich, & N. Thieme (Hrsg.), Neue Steuerung – alte Ungleichheiten? Steuerung und Entwicklung im Bildungssystem (pp. 165-176). Münster: Waxmann.

 

Online-Publikationen

Hopfenbeck, T. N. & Lenkeit, J. (2018, Januar). PIRLS for Teachers: Making PIRLS results more useful for practitioners (Policy Brief No. 17). Amsterdam, The Netherlands: IEA. Erhältlich unter: http://www.iea.nl/sites/default/files/publications/Electronic_versions/IEA_Policy_Brief_Jan2018.pdf

Lenkeit, J. & Hopfenbeck, T. N. (2017). PIRLS 2016 England results [Podcast]. Oxford, UK: Oxford University Centre for Educational Assessment (OUCEA). Erhältlich unter: http://oucea.education.ox.ac.uk/research/recent-research-projects/pirls/

Caro, D.H., & Lenkeit, J. (2017). Why global education rankings don’t reveal the whole picture. [Blog] The Conversation. Erhältlich unter: https://theconversation.com/why-global-education-rankings-dont-reveal-the-whole-picture-72134

Lenkeit, J. (Autor and Erzähler) (2016). PIRLS for Teachers: A knowledge exchange project [Podcast]. Oxford, UK: Oxford University Centre for Educational Assessment (OUCEA). Erhältlich unter: http://oucea.education.ox.ac.uk/research/recent-research-projects/pirls-for-teachers/pirls-for-teachers-project-outcomes/

Lenkeit, J. (Autor) & Robinson, A. (Erzähler) (2016). PIRLS for Teachers: A Teacher’s Perspective [Podcast]. Oxford, UK: Oxford University Centre for Educational Assessment (OUCEA). Erhältlich unter: http://oucea.education.ox.ac.uk/research/recent-research-projects/pirls-for-teachers/pirls-for-teachers-project-outcomes/

Caro, D.H., & Lenkeit, J. (2015). Which countries punch above their weight in education rankings? [Blog] The Conversation. Erhältlich unter: http://theconversation.com/which-countries-punch-above-their-weight-in-education-rankings-49698

Lenkeit, J. (2015). Value-added PISA: how countries do after accounting for their socioeconomic contexts [Blog]. OUCEA Website. Erhältlich unter: http://oucea.education.ox.ac.uk/value-added-pisa-how-countries-do-after-accounting-for-their-socioeconomic-contexts/

 

Forschungsberichte

Lenkeit, J., Hartmann, A., Knigge, M., Ehlert, A. & Spörer, N. (2019). Gemeinsames Lernen in Brandenburg. Zwischenbericht zur „Evaluation Gemeinsames Lernen und Schulzentren im Land Brandenburg“. Universität Potsdam.

Lenkeit, J., Caro, D. Ertl, H. Cheadle, S., Turner, G., Mathews, A. & Khan, S. (2018). The impact of preparation on TSA and BMAT test results – an institutional case study at Oxford University. Cambridge: Cambridge English Language Assessment.

McGrane, J., Stiff, J., Lenkeit, J., Baird, J.-A. & Hopfenbeck, T. N. (2017). Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS): National Report for England. London: Department for Education. Erhältlich unter: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/664562/PIRLS_2016_National_Report_for_England-_BRANDED.pdf

Popat, S., Lenkeit, J., & Hopfenbeck T.N. (2017). PIRLS for Teachers – A review of practitioner engagement with international large-scale assessment results. Oxford: Oxford University Centre for Educational Assessment (OUCEA/17/1). Erhältlich unter: https://drive.google.com/file/d/0B36SQZ9JppAqY2I4ZmFLYmZGWUU/view

Lenkeit, J. (2016). Review of national reports on PIRLS. Oxford: Oxford University Centre for Educational Assessment (OUCEA/16/1). Erhältlich unter: http://oucea.education.ox.ac.uk/wordpress/wp-content/uploads/2016/12/PIRLS_Review-of-national-reports_PD013285.129.pdf

Burge, B. & Lenkeit, J. (2015). Additional Analysis of Wales’ performance in PISA 2012. Slough: NFER. Erhältlich unter: http://dera.ioe.ac.uk/22884/1/150326-analysis-of-performance-pisa-en.pdf

Lenkeit, J. & Burge, B. (2014). Analysis of the PIRLS 2011 data: Save the Children evidence report. Slough: NFER. Erhältlich unter: https://www.nfer.ac.uk/publications/STCH01/STCH01.pdf

Lehmann, R. & Lenkeit, J. (2008). ELEMENT. Erhebung zum Lese- und Mathematik-verständnis - Entwicklungen in den Jahrgangsstufen 4 bis 6 in Berlin. Abschlussbericht über die Untersuchungen 2003, 2004 und 2005 an Berliner Grundschulen und grundständigen Gymnasien. Berlin: Humboldt-Universität zu Berlin. Erhältlich unter: http://djaco.bildung.hessen.de/schule/allgemeines/begabung/Andere_Bundeslaender/Berlin/08-04-23%20Element-Studie.pdf

Materialien für die Praxis

Lenkeit, J. (2017). Fostering pupils’ motivation through after-reading-activities [Poster]. Oxford, UK: Oxford University Centre for Educational Assessment (OUCEA). Erhältlich unter: http://oucea.education.ox.ac.uk/research/recent-research-projects/pirls-for-teachers/pirls-for-teachers-project-outcomes/

Lenkeit, J. (2017). Supporting Pupils’ Reading Motivation with Instructional Materials [Poster]. Oxford, UK: Oxford University Centre for Educational Assessment (OUCEA). Erhältlich unter: http://oucea.education.ox.ac.uk/research/recent-research-projects/pirls-for-teachers/pirls-for-teachers-project-outcomes/

Burge, B., Lenkeit, J., & Sizmur, J. (2014). PISA in Practice: Cognitive Activation in Maths. Slough: NFER. Erhältlich unter: https://www.nfer.ac.uk/publications/PQUK04/PQUK04.pdf

 

Kongressbeiträge

Hartmann, A., Knigge, M., Lenkeit, J., Ehlert, A. & Spörer, N. (03/2020). Soziale Partizipation in Schulen des gemeinsamen Lernens. Einzelbeitrag im Symposium „Inklusion in der Sekundarstufe“ auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam.

Kobs, S., Knigge, M., Ehlert, A., Lenkeit, J., Hartmann, A., Spörer, N. (03/2020). Der Einfluss individueller und situativer Faktoren auf die subjektiv erlebte Gerechtigkeit von Lehrkräften. Einzelbeitrag im Symposium „Gerechtigkeit und Schule abseits von Noten und Bildungszertifikaten – Der Beitrag einer psychologischen Perspektive auf (Bildungs-) Gerechtigkeit“ auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam.

Kobs, S., Knigge, M., Ehlert, A., Lenkeit, J., Hartmann, A., Spörer, N. (09/2019). Differentielle Gerechtigkeitswahrnehmung im Zuge zunehmender Lehrkraft-professionalisierung. Einzelvortrag auf der 10. Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung in der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Münster.

Lenkeit, J., Knigge, M., Ehlert, A., Hartmann, A., Bosse, S. & Spörer, N., (09/2019). Zu den Einstellungen von Schülerinnen und Schülern zum Gemeinsamen Lernen und dem sozioökonomischen Hintergrund der Eltern. Einzelvortrag auf der 28. Jahrestagung der DGfE-Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe, Erfurt.

Rogge, F., Knigge, M., Krauskopf, K., Ehlert, A., Lenkeit, J., Hartmann, A.& Spörer, N. (09/2019). Kooperation von Lehrkräften im Kontext des gemeinsamen Lernens im Land Brandenburg. Einzelbeitrag auf der 54. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Wuppertal.

Hartmann, A., Lenkeit, J., Ehlert, A., Knigge, M. & Spörer, N. (2019, Februar). Gemeinsames Lernen in der Primar- und Sekundarstufe. Präsentation auf der 7. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Köln.