Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Dr. David Buschhüter

 

Universität Potsdam - Campus Golm
Institut für Physik und Astronomie
Lehrstuhl Didaktik der Physik
Karl-Liebknecht-Str. 24/25
14476 Potsdam-Golm
Haus 28, Raum 1.111

 

Sprechzeiten
Nach Vereinbarung

Research Interests

  • Success factors for achievement in physics programs at university (especially content knowledge and mathematical prior-knowledge)
  • Professional knowledge of pre-service physics teachers
    - lesson planning skills and performance regarding the theory of basis models of teaching and learning
    - content knowledge
  • Basis models of teaching and learning
  • Physics programs at university in Europe (former member of CALOHEE www.calohee.eu, now associate member of CALOHE2)
  • Quantitative methods in science education research (link to our book project dbuschhue.github.io/P4-Worflow/)
  • Machine learning and data science in science education research (link to our upcoming conference: dbuschhue.github.io/website_spt_ml/ )

Publications

  • Buschhüter, D. (2017). Anforderungsrelevante mathematik- und physikbezogene Leistungsdispositionen von Physikanfängerinnen und -anfängern. Zeitlicher Wandel mathematischer und physikalischer Kenntnisse und Fähigkeiten (1978/2013) und inkrementelle Validität von physikbezogenen. Universität Potsdam.
  • Buschhüter, D. & Borowski, A. (2014). Modellierung von Eingangsanforderungen für das Studienfach Physik. In S. Bernholt (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung zwischen Science- und Fachunterricht. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in München 2013 (S. 540–542). Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik.
  • Buschhüter, D., Mutschler, T., Schröder, J., Riese, J. & Borowski, A. (2020). Basismodelle in Unterrichtsplanungen im Praxissemester Physik. Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Wien 2019 (S. 447–450).
  • Buschhüter, D., Schoppmeier, F. & Borowski, A. (2013). Physikkompetenz in der Studieneingangsphase. Inquiry-based Learning - Forschendes Lernen GDCP-Jahrestagung 2012 in Hannover (S. 674–676).
  • Buschhüter, D., Spoden, C. & Borowski, A. (2016). Mathematische Kenntnisse und Fähigkeiten von Physikstudierenden zu Studienbeginn. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 22 (1), 61–75. doi:10.1007/s40573-016-0041-4
  • Buschhüter, D., Spoden, C. & Borowski, A. (2017a). Physics knowledge of first semester physics students in Germany: a comparison of 1978 and 2013 cohorts. International Journal of Science Education, 39 (9), 1109–1132. doi:10.1080/09500693.2017.1318457
  • Buschhüter, D., Spoden, C. & Borowski, A. (2017b). Studienerfolg im Physikstudium: Inkrementelle Validität physikalischen Fachwissens und physikalischer Kompetenz. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 23 (1), 127–141. doi:10.1007/s40573-017-0062-7
  • Enkrott, P., Buschhüter, D. & Borowski, A. (2018). Modeling and Development of Professional Content Knowledge of Pre-Service Physics Teachers. In C. Maurer (Hrsg.), Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht- normative und empirische Dimensionen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Regensburg 2017 (S. 879–882). Universität Regensburg.
  • Kontro, I. & Buschhüter, D. (2020). Validity of Colorado Learning Attitudes about Science Survey for a high-achieving, Finnish population. Physical Review Physics Education Research, 16 (2), 20104. American Physical Society. doi:10.1103/PhysRevPhysEducRes.16.020104
  • Kulgemeyer, C., Borowski, A., Buschhüter, D., Enkrott, P., Kempin, M., Reinhold, P. et al. (2020). Professional knowledge affects action-related skills: The development of preservice physics teachers’ explaining skills during a field experience. Journal of Research in Science Teaching, (May), 1–29. doi:10.1002/tea.21632
  • Pfläging, M., Enkrott, P., Buschhüter, D. & Borowski, A. (2017). Einschätzung der beruflichen Relevanz physikalischen Fachwissens. In C. Maurer (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Kiel 2018. (S. 739–742). Universität Regensburg.
  • Schröder, J., Riese, J., Vogelsang, C., Borowski, A., Buschhüter, D., Enkrott, P. et al. (2020). Die Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Fach Physik mit Hilfe eines standardisierten Performanztests. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften. doi:10.1007/s40573-020-00115-w
  • Vogelsang, C., Borowski, A., Buschhüter, D., Enkrott, P., Kempin, M., Kulgemeyer, C. et al. (2019). Entwicklung von Professionswissen und Unterrichtsperformanz im Lehramtsstudium Physik. Zeitschrift für Pädagogik, 65 (4), 473–491. doi:10.3262/ZP1904473
  • Vogelsang, C., Borowski, A., Kugelmeyer, C., Riese, J., Buschhüter, D., Enkrott, P. et al. (2020). Development of Prospective Physics Teachers’ Professional Knowledge and Skills during a One-Semester School Internship. In O. Zlatkin-troitschanskaia, H. Anand & P. Miriam (Hrsg.), Student Learning in German Higher Education (S. 104–123). Wiesbaden: Springer. doi:10.1007/978-3-658-27886-1
  • Vogelsang, C., Borowski, A., Kulgemeyer, C., Riese, J., Reinhold, P., Schecker, H. et al. (2019). Performance-Oriented Testing and Training in Teacher Education. Student Learning Outcomes Assessment in Higher Education - Perspectives, Concepts and Approaches for Research, Transfer and Implementation. KoKoHs Working Papers No. 12.
  • Wulff, P., Buschhüter, D., Westphal, A. & Borowski, A. (2019). Potentiale automatischer Sprachverarbeitung für die Fachdidaktik. In S. Habig (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Wien 2019. (S. 49–54). Essen: Universität Duisburg-Essen.
  • Wulff, P., Buschhüter, D., Westphal, A., Nowak, A., Becker, L., Robalino, H. et al. (2020). Computer-Based Classification of Preservice Physics Teachers’ Written Reflections. Journal of Science Education and Technology. doi:10.1007/s10956-020-09865-1