Konferenzbeiträge (Auswahl)

  • Berger, F. (2016). Intergenerationale Transmission von Wertvorstellungen und kulturellem         Kapital in Migrantenfamilien. Keynote Speech an der internationalen Tagung „Migration und Generation“ .  Universität Innsbruck 23. bis 25. Juni 2016.
  • Berger, F. (2016). Intergenerationale Weitergabe von Erziehungseinstellungen. Vortrag am Frühjahrstreffen der Forschungsplattform „Organization & Society“. Universität Innsbruck 21. März 2016.
  • Berger, F. (2016). Design der LifE-Studie. Vortrag am Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Universität Kassel 13. bis 16. März 2016.
  •  Berger, F. (2015). Der Einfluss der familiären Beziehungsgestaltung auf die Selbstständigkeits- und Leistungsentwicklung im Jugendalter. Vortrag an der Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen (ÖFEB). Universität Klagenfurt, 1. September 2015.
  • Berger, F. (2014). Kontinuität und Wandel in Erziehung, Beziehung und Bildung in der Gesellschaft, im Lebensverlauf und in der Generationenfolge. Vortrag an der Fakultät für Bildungswissenschaften der Universität Innsbruck. 28. Oktober 2014.
  • Berger, F. (2014). Predicting Different Types of Mother-Adult Child Relationships from Family Experiences in Adolescence. Paper presented (Vortrag) at the Biennial Meeting of the Society for Research on Adolescence in Austin, TX, USA. (Chair of Symposium: Judith Smetana).
  •  Berger, F. (2013). The Transformation of the Parent-Child Relationship in Adolescence and its Consequences for Psychosocial Development in Adulthood. Paper presented (Vortrag) at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development in Seattle, USA. (Chair of Symposium: Nancy Darling).
  • Berger, F. & Umhauer, A. (2016). Intergenerational Transmission of Parenting Practices. SLLS Annual International Conference in Bamberg vom 6. bis 8. Oktober 2016.
  • Entrich, S. (2016). Inevitable Increase in Educational Inequality Through Shadow Education? SLLS Annual International Conference in Bamberg vom 6. bis 8. Oktober 2016.
  • Fend, H., Berger, F. & Maag Merki, K. (2016). Schulerleben vor dreißig Jahren und heute: Intergenerationaler Vergleich und intergenerationale Transmission. Vortrag am Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Universität Kassel 13. bis 16. März 2016.
  • Fend, H.; Lauterbach, W. (2012). Lebensverläufe ins frühe Erwachsenenalter, LifE – LifE45, Tagung des Bundesministerium für Bildung und Forschung „Bildungsforschung 2020 – Herausforderungen und Perspektiven“ in Berlin am 29. und 30. 03.2012.
  • Gläßer, J. (2016). Patterns of Social Life Course. SLLS Annual International Conference in Bamberg vom 6. bis 8. Oktober 2016.
  • Gläßer, J., Berger, F. & Lauterbach, W. (2016). Langzeitprädiktion des Timings von sozialen Statuspassagen. Vortrag am Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Universität Kassel 13. bis 16. März 2016.
  • Grob, U. (2016). Intergenerational Transmission of Political Orientations. SLLS Annual International Conference in Bamberg vom 6. bis 8. Oktober 2016
  • Grob, U. & Berger, F. (2016). Intergenerational Transmission of Parenting Beliefs. SLLS Annual International Conference in Bamberg vom 6. Bis 8. Oktober 2016.
  • Grob, U. & Berger, F. (2016). Intergenerationale Transmission erziehungsbezogener Überzeugungen. Vortrag am Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). Universität Kassel 13. bis 16. März 2016.
  • Gläßer, J.; Berger, F.; Lauterbach, W. (2015): Timing of transition: Predicting the timing of the social transition to adulthood from personal and structural characteristics. (SLLS Annual International Conference, Dublin).
  • Lauterbach, W. (2016): Educational mobility, aspirations and students competences in different grades of tracking systems – the case of Germany. Comparative International educational Society (CIES) Vancouver.
  • Lauterbach, W. (2015): Income Development in middle Adulthood. Is there a long lasting effect of educational performance and educational degrees? (SLLS Annual International Conference, Dublin).
  • Lauterbach, W. & Georg, W. (2016). Educational Capital and Unequal Income Development over the Life Course. SLLS Annual International Conference in Bamberg vom 6. bis 8. Oktober 2016.
  • Lauterbach, W., Georg, W. & Fend, H. (2016). Transition of Educational Status over the Life Course. SLLS Annual International Conference in Bamberg vom 6. bis 8. Oktober 2016.
  • Maag Merki, K. (2016): The development of performance willingness from adolescence to adulthood dependent on individual and school factors. (24th Biennial Meeting of the ISSBD).
  • Maag Merki, K. (2015): “Development of willingness to achieve in adulthood dependent on school climate in adolescence”. Referat im Invited Symposium an Biennial meeting of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 2015, Limassol, 25.-29. August 2015
  • Maag Merki, K.; Grob, U. (2015): “Intergenerational transmission of performance anxiety (PA) over 30 years”. Referat an Biennial meeting of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 2015, Limassol, 25.-29. August 2015
  • Maag Merki, K. (2014): „Selbstreguliertes Lernen Komplexes Forschungskonzept. Komplexes Förderziel“. Keynote am Jahreskongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF) an der Pädagogischen Hochschule Luzern, 24. Juni 2014.
  • Maag Merki, K. (2014). Development of motivational-emotional dimensions of learning in schools and throughout the lifespan. An analysis of trajectories and the influence of schooling. Keynote at the 4th SIG 18 Meeting (Educational Effectiveness) of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) at the University Southampton, 29. August 2014.
  • Schudel, K. (2016). Long-term influence of parental, teacher and peer acceptance on self-worth and life satisfaction. SLLS Annual International Conference in Bamberg vom 6. bis 8. Oktober 2016.
  • Schudel, K. (2016).  Long-term effects of parental, school and peer influence on self-worth and overall satisfaction. (24th Biennial Meeting of the ISSBD).
  • Steiger, A. E.; Allemand, M. (2014, July). The impact of change in self-esteem on depression from adolescence to middle adulthood. Paper presented at the 17th European Conference on Personality, Lausanne, CH.
  • Steiger, A. E. (2014, Mai). Longitudinal associations of self-esteem and depression across generations. Poster presented at the 26th Annual Convention for Psychological Science, San Francisco, USA.
  • Steiger, A. E.; Maag Merki, K. (2013, November). Level and change in adolescent achievement motivation as predictors of job motivation in adulthood. Paper presented at the 2nd International Conference on Transitions in Youth and Young Adulthood, Basel, CH.
  •  Steiger, A. E.; Allemand, M. (2013, September). The effect of self-esteem development on life outcomes: What does self-esteem change explain above and beyond level of self-esteem? Paper presented at the 13th Biannual Congress of the Swiss Psychological Society, Basel, CH.
  • Steiger, A. E.; Harris, M. (2013, September). Understanding the link between parenting and self-esteem in adolescence. Paper presented at the 14th European Conference on Developmental Psychology, Lausanne, CH.
  • Steiger, A. E.; Allemand, M. (2013, March). Empathy level and development in adolescence as predictors for high satisfaction in adult romantic relationships. Paper presented at the 1st World Conference on Personality, Stellenbosch, SA.
  • Umhauer, A., Berger, F. & Fend, H. (2016).Unequal Resources in Adolescence and Marital Quality in the Life Course. SLLS Annual International Conference in Bamberg vom 6. bis 8. Oktober 2016.