uni-potsdam.de

Sie verwenden einen veralteten Browser mit Sicherheitsschwachstellen und können die Funktionen dieser Webseite nicht nutzen.

Hier erfahren Sie, wie einfach Sie Ihren Browser aktualisieren können.

Dr. Miriam Schwarzenthal

Dr. Miriam Schwarzenthal

akademische Mitarbeiterin

Vielfalt in Bildung und Entwicklung

 

Campus Golm
Haus 31 - Zimmer 1.10
Karl-Liebknecht-Straße 24 - 25
14476 Potsdam

 

Sprechzeiten
nach vorheriger Vereinbarung

Forschungsinteressen

  • Akkulturation und Entwicklung
  • Kulturelle Diversität als Ressource
  • Umgang mit kultureller Diversität an Schulen
  • Interkulturelle Kompetenzen

Publikationen


Schwarzenthal, M., Juang, L. P., Schachner, M. K., van de Vijver, F. J. R., & Handrick, A. (2017). From tolerance to understanding: Exploring the development of intercultural competence in multiethnic contexts from early to late adolescence. Journal of Community & Applied Social Psychology, 27, 388-399. doi:10.1002/casp.2317

Schwarzenthal, M.,Schachner, M. K., Van de Vijver, F. J. R., & Juang, L. P. (2017). Equal but different: Effects of equality/inclusion and cultural pluralism on intergroup outcomes in multiethnic classrooms. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, Advance online publication. doi:10.1037/cdp0000173

Schwarzenthal, M., & Milfont, T. (2016). Suicide and culture: Exploring country-level relations between suicide rates and dimensions of cultural variability. In C. Roland-Lévy, B. Denoux, P. B. Voyer, & W. K. Gabrenya (Eds.), Unity, diversity and culture: Research and Scholarship Selected from the 22nd Congress of the International Association for Cross-Cultural Psychology (pp. 241-247). Melbourne, Florida USA: International Association for Cross-Cultural Psychology.

Milfont, T. & Schwarzenthal, M. (2014). Explaining why larks are future-oriented and owls are present-oriented: self-control mediates the chronotype–time perspective relationships. Chronobiology International, 31, 581-588. doi:10.3109/07420528.2013.876428

 

Tagungsbeiträge (Auszug)


Schwarzenthal, M., Juang, L., Schachner, M., van de Vijver, F. (2019). How may adolescents attending culturally diverse schools acquire cultural intelligence? The crucial role of intercultural socialization in friendships. In J. Hofhuis & M. Schwarzenthal (Chairs), Intercultural competences in education. Symposium angenommen für die Konferenz der International Academy for Intercultural Research (IAIR), Shanghai, China

Schwarzenthal, M., Schachner, M., Juang, L., Aral, T., & Kunyu, D. (2019). Discrimination among cultural minority youth in Germany: Does sense of belonging weaken links to socioemotional and academic adjustment? In M. Schachner & M. Schwarzenthal (Chairs), Relational, social, and cultural belonging among youth of migrant and refugee backgrounds. Symposium gehalten auf der Konferenz der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Köln.

Schwarzenthal, M., Schachner, M., Juang, L., van de Vijver, F. (2018). Reaping the benefits of cultural diversity in schools. Classroom cultural diversity climate and students‘ intercultural competence. In J. Hillekens & K. Phalet (Chairs), Adolescent acculturation revisited: Towards a dynamic and contextual approach. Symposium präsentiert auf der Tagung der International Association for Cross-Cultural Psychology, Guelph, Kanada.

Schwarzenthal, M., Schachner, M., Juang, L., van de Vijver, F. (2018). Das Potenzial multikultureller Schulen nutzen: Interkulturelles Klassenklima und interkulturelle Kompetenz. In K. Göbel (Chair), Interkulturelles Lernen in Schule und Unterricht. Symposium präsentiert auf der Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel, Schweiz