Themen für Bachelor- und Masterarbeiten

Aktuell bestehen freie Kapazitäten zur Betreuung von Abschlussarbeiten. Prinzipiell sind alle Abschlussarbeiten inhaltlich an die Themenschwerpunkte der Arbeitsgruppe angegliedert und empirisch ausgerichtet. Es besteht die Möglichkeit, Fragestellungen an vorhandenen Daten zu bearbeiten.

Folgende Themen sind aktuell zu vergeben:

Evaluation der Umsetzung binnendifferenzierten Unterrichts an einer Gesamtschule

Mit dieser empiischen Masterarbeit soll untersucht werden, wie binnendifferenzierter Unterricht in den Hauptfächern einer Gesamtschule aus Schüler:innen- und Lehrkräfteperspektive umgesetzt wird.

Bei Interesse und für nähere Informationen wenden Sie sich an Jenny Kuschel.

Wann ist der beste Zeitpunkt für eine Lehrkräftefortbildung? Eine Untersuchung der Präferenzen von Lehrkräften in Brandenburg.

Lehrkräfte sind dazu angehalten, auch nach Abschluss des Studiums und des Referendariats weiterzulernen. Eine formale Lerngelegenheit stellen dabei Lehrkräftefortbildungen dar.  Eine Fragen, die sich Fortbildner:innen häufig stellen, ist wann Lehrkräft am liebsten an einer Fortbildung teilnehmen wollen. Mit dieser Masterarbeit soll untersucht werden, welche Präferenzen Lehrkräfte für die Teilnahme an einer Fortbildung bezüglich dieser Fragestellung haben. Untersucht werden soll, ob Lehrkräfte lieber am Vormittag oder Nachmittag Fortbildungen besuchen oder, ob sie bestimmte Wochentage präferieren. Darüber hinaus soll erkundet werden, ob Lehrkräfte lieber an halbtägigen, ganztägigen oder mehrtägigen Fortbildungen teilnehmen. 

Empirische Masterarbeit (eigene Datenerhebung). Bei Interesse melden Sie sich bitte bei Frau Christin Lucksnat

Professional vision and video type: A comparison between third-person, first-person and 360-degree videos

Quantitative empirical Master's thesis (videos available, require further data collection). Students who are interested should have a basic grasp of statistics and data analysis and be willing to write their thesis in English. Please contact Dr. Yizhen Huang for further information.

Teachers’ professional vision is “the ability to notice and interpret significant features in a classroom”, an essential prerequisite of effective instruction. Viewing classroom recordings from the third-person perspective is a traditional way of training for such professional vision. Yet, the potential benefits of viewing the classroom from the teacher's perspective (first-person perspective) is insufficiently investigated. This project will explore the differences in professional vision (e.g., noticed class events, interpretations, evaluations) generated from watching third-person, first-person and 360-degree videos.

Through teachers' eyes: Eye movement during different instructional activities

Quantitative empirical Master's thesis (data available). Students who are interested should have a basic grasp of statistics and data analysis and be willing to write their thesis in English. Please contact Dr. Yizhen Huang for further information.

Teaching is a cognitively demanding activity that necessitates skilled attention allocation in complicated settings. Eye movement reveals the underlying cognitive process of the teacher and provides up new avenues for understanding instructional practice. The present project aims to investigate what the eye movement pattern looks like while the teacher performs various instructional activities such as lectures, whole class discussion, small group discussion, and seat-work.

Teacher training in virtual reality (VR)

Quantitative empirical Master's thesis (data available). Students who are interested should have a basic grasp of statistics and data analysis and be willing to write their thesis in English. Please contact Dr. Yizhen Huang for further information.

The VR environment has long been used in professional training within various fields. VR has been considered ideal for bridging the gap between abstract theory and practical teaching skills, providing feedback with vivid examples, and relieving performance stress by ensuring a safe environment for practice and experimentation. Yet, the application of VR in teacher training has only evolved during the last decade. The current project will explore teachers' characteristics and their experiences in a VR classroom.

Welche Evaluationsinstrumente werden in Lehrerfortbildungen in NRW eingesetzt? Eine Analyse aller Fortbildungsinstrumente eines Bundeslandes.
Empirische Arbeit. Bei Interesse und für nähere Informationen wenden Sie sich an Prof. Dr. Dirk Richter