uni-potsdam.de

Sie verwenden einen veralteten Browser mit Sicherheitsschwachstellen und können die Funktionen dieser Webseite nicht nutzen.

Hier erfahren Sie, wie einfach Sie Ihren Browser aktualisieren können.

Internationales

  • Seit 2012 Senior research associate at the University of Johannesburg (South Africa)
  • Kooperation mit Centre for Education Practice Research

Laufende Projekte

MARKO-DO (Südafrika): Normierung des mathematischen Kompetenzstufentests für die Vorschule für Südafrika

Dieses mathematische Testverfahren basiert auf dem Entwicklungsmodell mathematischer Kompetenzen nach Fritz und Ricken. MARKO-DO wird aktuell gemeinsam mit Partnern der Universität Johannesburg in Südafrika in vier Landessprachen (isiZulu, Sesotho, Afrikaans, Englisch) normiert.

  • Zielgruppe: Grade-R und Grade 1
  • Projektpartner: Annemarie Fritz Stratmann (Universität Duisburg-Essen), Antje Ehlert (Universität Potsdam), Elizabeth Henning und weitere (Universität Johannesburg - Südafrika), Lars Balzer (Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung - Schweiz)
  • Finanzierung: Südafrika

Gemeinsame Symposien

EARLI (16th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction) in Limassol (Cypres), Symposium geleitet durch Pirjo Aunio (Finnland), Diskutantin: Annemie Desoete (Belgien)

  • Ehlert, A. & Fritz, A. (2015). The arithmetic concept understanding in extended number ranges at the end of grade 1. Presentation in symposium

CEA (Conference on Educational Assessment) in Szeged (Ungarn), Symposium, geleitet durch Annemarie Fritz (Deutschland), Diskutant: Benõ Csapó (Ungarn)

  • Fritz, A., Ehlert, A. & Balzer, L. (2015). Intercultural validation of a mathematics  competence test for grade 1 children. Presentation in symposium
  • Ehlert, A. & Fritz, A. (2015). Validation of a grade 1 mathematic comptence test for learning disabled children. Presentation in symposium
  • Balt, M., Ehlert, A., & Fritz-Stratmann, A. (2015). Early detection of mathematical learning difficulties in the context of school entry tests in German primary schools, Presentation in symposium   
  • Herzog, M., Fritz, A. & Ehlert, A. (2015). A developement model of place-value and the base -10 system. Posterpresentation

EARLI-Sig, Jyväskylä (Finnland), Symposium gemeinsam mit Universität Johannesburg, Diskutantin: Pirjo Aunio (Finnland)

  • Ehlert, A. & Fritz, A. (2014). How do children acquire mathematical concepts? An empirical evidence of a developmental model.

International Conference on Inclusive Education, Wuppertal

  • Ehlert, A. & Fritz, A. (2014). The ability to describe the mathematical concept-development as a prerequisite for inclusive settings – Diagnostic tests.
  • Fritz, A., Ehlert, A. & Balzer, L. (2014). A Developmental Stage Model for Arithmetical Development in age 4  to 8.

SARAECE - South African Research Association for Early Childhood Education International Conference, Port Elizabeth (South Africa)

  • Ehlert, A., Fritz, A., Langhorst, P. & Balzer, L. (2014). Diagnostic test procedures of a mathematics competence assessment tool for children in the early years of primary school. Presentation
  • Fritz, A. & Ehlert, A. (2014). A Developmental Stage Model for Arithmetical Development in age 4 to 8.

EARLI (15th Biennial Conference of the European Association for Research in Learning and Instruction) in München, Symposium gemeinsam mit Universität Johannesburg, Diskutant: Detlev Leutner

  • Ehlert, A. & Fritz, A. (2013). Development of mathematical concepts in a longitudinal study – Validation of a developmental model of mathematical concepts. Presentation in symposium
  • Fritz, A., Ehlert, A. & Balzer, L. (2013). A developmental stage model for arithmetical development in age four to eight. Presentation in symposium
  • Balzer, L., Ehlert, A., Ragpot, L., Henning, E. & Fritz, A. (2013). Empirical insights into MARKO-D in Germany and South Africa. Presentation in symposium

CEA (10th Conference on Educational Assessment) in Szeged (Hungary), Symposium geleitet durch Annemarie Fritz -Stratmann

  • Ehlert, A., Fritz, A., Ricken, G. & Balzer, L. (2012). MARKO-D 0 and 1. Diagnostic tests based on developmental model. Presentation in symposium.
  • Langhorst, P, Ehlert, A. & Fritz, A. (2012). Mina and the mole. A math training for early mathematics instruction. Presentation in symposium.