uni-potsdam.de

Sie verwenden einen veralteten Browser mit Sicherheitsschwachstellen und können die Funktionen dieser Webseite nicht nutzen.

Hier erfahren Sie, wie einfach Sie Ihren Browser aktualisieren können.

Miriam Schwarzenthal

Miriam Schwarzenthal

akademische Mitarbeiterin

Vielfalt in Bildung und Entwicklung

 

Campus Golm
Haus 31 - Zimmer 1.10
Karl-Liebknecht-Straße 24 - 25
14476 Potsdam

 

Sprechzeiten
nach vorheriger Vereinbarung

Forschungsinteressen

  • Akkulturation und Entwicklung
  • Kulturelle Diversität als Ressource
  • Umgang mit kultureller Diversität an Schulen
  • Interkulturelle Kompetenzen

Publikationen

Schwarzenthal, M., Juang, L., Schachner, M. K., van de Vijver, F. J. R., & Handrick, A. (2016). From tolerance to understanding – Exploring the development of intercultural competence in multiethnic contexts from early to late adolescence. Manuskript in Vorbereitung.

Schwarzenthal, M., Schachner, M. K., van de Vijver, F. J. R. , & Juang, L. (2016). Equal but different: Effects of equality/ inclusion and cultural pluralism on intergroup outcomes in multiethnic classrooms. Manuskript in Vorbereitung.

Schwarzenthal, M. & Milfont, T. (im Druck) Suicide and culture: Exploring country-level relations between suicide rates and dimensions of cultural

Milfont, T. & Schwarzenthal, M. (2014). Explaining why larks are future-oriented and owls are present-oriented: self-control mediates the chronotype–time perspective relationships. Chronobiology International, 31(4), 581-588. doi:10.3109/07420528.2013.876428

Schwarzenthal, M. & Poppelreuter, S. (2012). Mitarbeiter- und Zielvereinbarungsgespräche richtig führen. In N. Herbig, S. Poppelreuter, & H. J. Thomann (Hrsg.), Qualitätsmanagement im Gesundheitswesen – Loseblattsammlung. Köln: TÜV Media GmbH.

Tagungsbeiträge

Schachner, M., Schwarzenthal, M., van de Vijver, F., & Juang, L. (2016). Zwei Seiten einer Medaille? Diversitätseffekte auf interethnische Einstellungen und Diskriminierung in multikulturellen Schulklassen. Präsentation gehalten auf der Konferenz der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPS), Leipzig, Germany.

Schwarzenthal, M., Schachner, M., van de Vijver, F., & Juang, L. (2016). Effects of structural diversity and cultural diversity climate on intergroup outcomes in multiethnic classrooms. Präsentation wird gehalten auf der Konferenz der International Association for Cross-Cultural Psychology, Nagoya, Japan.

Schwarzenthal, M., Schachner, M., van de Vijver, F., & Juang, L. (2016). Two sides of the same coin? Diversity effects on interethnic attitudes and discrimination in multiethnic classrooms. Präsentation gehalten auf der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.

Schwarzenthal, M., Schachner, M., Van de Vijver, F., & Noack, P. (2015). School diversity climate effects on social and academic outcomes in minority and majority secondary school students. Presentation held at the Fachgruppentagung Sozialpsychologie, Potsdam, Germany.

Schwarzenthal, M., Schachner, M., Van de Vijver, F., & Noack, P. (2015). Effects of cultural diversity climate at school on immigrant and non-immigrant students‘ psychological outcomes. Presentation held at the 9th Biennial Congress of the International Academy for Intercultural Research, Bergen, Norway.

Schwarzenthal, M., Milfont, T., & Vick. F. (2014). Suicide and culture: Exploring country-level relations between suicide rates and dimensions of cultural variability. Presentation held at the 22nd Congress of the International Association for Cross-Cultural Psychology, Reims, France.